Ga voor de eerste keer

Voor het eerst naar het museum. Maar naar welke dan? Van fotografie tot mode, van beeldende kunst tot een spannend fort. Er is zóveel te kiezen. Bekijk deze musea voor een gegarandeerd leuk dagje uit.

Naar beneden scrollen

Wat dacht je van een sprookjeskasteel? Laat je verrassen door de mooie tuinen en indrukwekkende centrale hal van Kasteel de Haar. Leuk weetje: vroeger was de hal helemaal niet overkapt, maar de open binnenplaats van het kasteel.

Als je de Tropische Kassen van de Hortus in Leiden binnenloopt, waan je je direct in een jungle. Begeleid door een koor van roepende kikkertjes verken je het tropische woud vanaf de grond én op een loopbrug die je door de toppen van de bomen leidt. Kom ook eens langs bij een van de stekjesruilmiddagen.

Weinig mensen weten dat Nederlanders hebben meegewerkt aan beroemde animatiefilms. Bij Storyworld kom je alles te weten over strips, animatie en games. Van Aladdin tot Horizon Zero Dawn. Bewonder er de originele schetsen van bekende Nederlandse en internationale karakters. Of leer zelf tekenen, gamen en programmeren met de 14 interactieve installaties.

Autofans opgelet! In het Louwman Museum ontdek je de raceauto Ferrari 750 Monza, James Bond’s Aston Martin DB5 tot aan de eerste Toyota ooit. Het museum heeft de oudste privécollectie auto's van de wereld en je ziet er meer dan 250 bijzondere voertuigen.

Bezoekers op het kunstwerk Jardin d'émail van Jean Dubuffet in de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum

Pak een gratis witte fiets en geniet van je tochtje naar het Kröller-Müller Museum, dwars door De Hoge Veluwe. In het museum kijk je je ogen uit bij wereldberoemde schilderijen van onder andere Vincent van Gogh. Loop daarna een rondje in de beeldentuin, waar je Jardin d’émail van Dubuffet tegenkomt. Een kunstwerk dat je mag aanraken en zelfs overheen mag lopen.

Dit gouden winkelwagentje kom je dit voorjaar tegen in Kunsthal Rotterdam. Het is een kunstwerk van de Zwitserse kunstenares Sylvie Fleury. Haar tentoonstelling zit bomvol designer artikelen, felle neonlichten en zelfs een enorm hondenspeeltje. Met deze kunstwerken geeft ze kritiek op genderclichés en onrealistische schoonheidsidealen. Alles verpakt met een flinke dosis humor.