Voor álle museumfans in Nederland

museum.nl: een website van de Museumvereniging

In de Nederlandse musea is altijd wat te beleven, te leren, te zien en te ontdekken. Wat precies? Dat vind je hier op museum.nl. Musea zetten hun unieke collecties - ons culturele kapitaal – hier volop in de schijnwerpers. Ontdek het samen, met je gezin, de buurvrouw of je beste vrienden. Laat je verrassen en inspireren door de rijke museumschatten in het hele land.

Museumkaart

Dé toegangskaart voor al dat moois is jouw eigen persoonlijke Museumkaart, daarmee stap je nog makkelijker bij een museum naar binnen. Voor een uitgebreid museumbezoek in je vakantie of voor een snelle cultuursnack in je lunchpauze. Of je nu het hele jaar naar hetzelfde museum wilt of elke week een ander museum wilt bezoeken, met de Museumkaart op zak heb je ons culturele kapitaal binnen handbereik.

Doe mij zo'n kaart!
Een jonge man met een Museumkaart in zijn hand

Museumkids

Voor alle kinderen tot en met 12 jaar en hun (groot)ouders is Museumkids de sleutel tot een compleet nieuwe wereld waar je je kunt laten verrassen en verwonderen. Van microscopisch kleine beestjes tot dinosaurussen en van ridders en jonkvrouwen tot wonderlijke natuurverschijnselen. Kun je niet kiezen uit het grote aantal Kidsproof musea? Laat je dan inspireren door Museumkids, er is van alles te beleven. Ook bij jou in de buurt!

Naar Museumkids
ridder Tikkit de museumkidsmascotte op een kasteeltoren

Museumweek

De Museumweek vindt jaarlijks plaats in april en zet een volle week ons culturele kapitaal, de unieke collecties van de musea, op een ludieke manier in de schijnwerpers. Zo is het publiek al eens verrast met een enorm gouden ruimtevaartpak van André Kuipers langs de snelweg. En de verschijning van het zwaard van Grutte Pier op het marktplein in Leeuwarden trok de aandacht van winkelend publiek. In 2020 en 2021 ging de Museumweek noodgedwongen digitaal en dat leverde onder andere originele online activiteiten en prachtige videoseries op. De Museumweek is in 2024 van 30 maart tot en met 5 april. Gedurende die ene week mag je jouw persoonlijke Museumkaart(en) uitlenen aan wie je maar wilt. Ook mag iedereen een Museumkaart lenen om te ontdekken wat er allemaal te beleven is.

Lees hier alles over de Museumweek
Splinter Museumweek

Museumvereniging

Samen staan we sterker

Samen met de musea zet de Museumvereniging bij alles wat zij doet het publieke belang van musea voorop. Musea verzamelen, bewaren, onderzoeken, interpreteren en presenteren een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is. Met de website museum.nl, de nieuwsbrief Museumtips en de uitgave van de Museumkaart helpen wij musea een blijvende binding mogelijk te maken van álle inwoners van ons land met museale collecties.

Lees meer over de Museumvereniging
Logo Museumvereniging