FAQ

Met een Museumkaart kun je een heel jaar lang onbeperkt naar binnen bij ruim 500 musea in Nederland.

Veelgestelde vragen over de Museumkaart

  • Je krijgt van ons automatisch bericht 4/5 weken voordat je Museumkaart afloopt. Vanaf dat moment kan je ook verlengen op Mijn Museumkaart. Log in op Mijn Museumkaart en verleng je Museumkaart daar vandaag nog.

    Ivm een nieuw systeem sinds augustus moet elke kaarthouder een nieuw wachtwoord aanvragen. Houd je Museumkaart bij de hand en vraag hier een wachtwoord aan.

  • Iedereen waarvan de kaart binnen een maand verloopt, ontvangt een mail/brief met een verlengvoorstel. Controleer ook de spam box en voeg eventueel service@e.museumkaart.nl toe aan je favorieten.

    Na betaling ontvang je de Museumkaarten binnen twee weken thuis. Betalen kan via Ideal of QR code die is gekoppeld aan jouw verlenging.

    Heb je meerdere kaarten en wil je ze niet allemaal verlengen? In de Mijn Museumkaart kan je de kaarten kiezen die je wel wil verlengen.

  • Een nieuwe Museumkaart kost € 75. Als je de Museumkaart verlengt via onze brief, mail of via Mijn Museumkaart, krijg je € 6 korting en betaal je automatisch € 69 in plaats van € 75.

    Voor de Museumkidskaart en de Jongerenkaart betaal je automatisch € 36 in plaats van € 39. Je betaalt dus € 3 minder bij verlengen via onze brief, mail of via Mijn Museumkaart.

  • Scan de QR-code met je camera op je telefoon (niet in je bank app). Je komt direct in het iDeal betaalproces van jouw Museumkaart. Heeft jouw camera nog geen QR-scan, download dan een iDeal QR-scan-app in de App Store. Zo hoef je alleen nog akkoord te geven op de betaling voor de nieuwe Museumkaart.

  • Ja, betalen met de QR-code is veilig. Nadat je de QR-code hebt gescand, vult hij automatisch het rekeningnummer of het betalingskenmerk in.

  • Je ontvangt de Museumkaart 2 weken na betaling. Als je je nieuwe Museumkaart binnen hebt, kun je hem meteen gebruiken. Je oude kaart is vanaf dat moment niet meer geldig.

    Heb je de Museumkaart niet gekregen? Neem dan contact op met de klantenservice. Het is wel belangrijk dat je dit meldt binnen 6 weken na de vervaldatum van je oude kaart. Contactgegevens klantenservice zijn hier te vinden.

  • Twijfel je of de mail echt van ons afkomstig is? De afzender van de mails is e.museum.nl of e.museumkaart.nl

  • Alle aangesloten musea zie je hier

  • Het is niet meer verplicht om te reserveren bij musea. Toch maakt een aantal musea nog steeds gebruik van tijdsloten. Zo kunnen ze goed inschatten wanneer er (veel) bezoekers komen en de bedrijfsvoering daarop afstemmen. Het overgrote deel van de musea in ons land is zonder tijdsloten geopend. Kijk voor de zekerheid op de website van het museum of reserveer een ticket om teleurstelling te voorkomen.

  • Je Museumkaart staat op naam, is strikt persoonlijk en daarom uniek. Alleen degene waarvan de persoonsgegevens - en de pasfoto - op de Museumkaart staan heeft het recht op de voordelen die aan de Museumkaart zijn gekoppeld. Een foto van je Museumkaart op je telefoon is helaas niet geldig in de musea. Theoretisch zou iedereen een foto kunnen maken van jouw kaart. Controle hierop is - nu nog niet alle kaarten van een foto voorzien zijn - niet goed mogelijk, vandaar dat alleen de originele Museumkaarten gelden als toegangsbewijs.

  • Log in op Mijn Museumkaart

    • Klik op de blauwe zin om naar het contactformulier te gaan
    • Kies in het formulier Vervangen (huidige) Museumkaart en je krijgt daarna je kaart(en) te zien.
    • Klik aan welke je kaart je wil blokkeren en wil vervangen. Daarna kan je je vervangende kaart betalen en ontvang je die binnen 5 tot 8 werkdagen thuis.

    Mocht het niet lukken om in te loggen; Gebruik dit contactformulier. Kies als onderwerp Vervangen (huidige) Museumkaart.

    Wij blokkeren dan je verloren of gestolen Museumkaart en sturen je een eenmalige betaling van € 4,95. Als we het geld hebben ontvangen sturen wij je nieuwe kaart op.

  • Wil je geen Museumkaart meer ontvangen? Dan hoef je niks te doen. De Museumkaart loopt automatisch af.

  • Als je je kaart vergeet te registreren heb je helaas geen recht op vrije toegang. Registreer op de site alsnog je tijdelijke kaart. Met je definitieve Museumkaart, kun je weer musea bezoeken.

    Je kunt je tijdelijke kaart dus ook nog ná de noodzakelijke 31 dagen registreren. Je moet dan even wachten tot je je definitieve Museumkaart hebt voordat je weer naar een museum kan.

  • Je kunt de gebruiksvoorwaarden van de Museumkaart op de pagina 'Gebruiksvoorwaarden' teruglezen.

  • Je Museumkaart geeft toegang tot 500 musea en je pas is het entreebewijs om toegang te krijgen. De kaart is persoonlijk en moet gescand worden bij de kassa. Zowel in de voorwaarden als op de brief die bij de pas zit wordt dit ook benoemd dat je altijd je fysieke kaart bij je moet hebben. Ben je de kaart vergeten dan moet je een entreekaartje kopen. De prijs van het entreekaartje kan niet teruggevraagd worden.

  • Museumkaart is overgestapt naar een nieuw systeem. Alle kaarthouders moeten daarom vanaf augustus 2022 een nieuw wachtwoord aanmaken om bij Mijn Museumkaart in te loggen. Dit gaat op basis van je Museumkaartnummer.

    Heb je de kaart niet meteen aansluitend verlengd en een kaart los in het museum gekocht? Deze kaart is nog niet gekoppeld in het systeem.

    Je moet daarom je oude kaartnummer gebruiken om in te loggen. Als je die kaart niet meer hebt kan je kijken of je nog een mail of brief hebt waar het nummer op staat. Mocht dat niet het geval zijn kan je onze klantenservice vragen of ze je een link toesturen. Vul het contactformulier in met onderwerp Mijn Museumkaartaccount.

  • Museumkaart is overgestapt naar een nieuw systeem. Alle kaarthouders moeten daarom vanaf augustus 2022 een nieuw wachtwoord aanmaken om bij Mijn Museumkaart in te loggen. Dit gaat op basis van je Museumkaartnummer.

    Er wordt dan een link gestuurd naar je e-mailadres dat bij ons bekend is. Als dit mailadres niet meer wordt gebruikt wijzig dan bij ons je e-mailadres middels het contactformulier.

  • Je kunt bij ons op de site je Museumkaart kopen. Je krijgt dan je kaart binnen 5 tot 8 werkdagen in de brievenbus. Pas daarna kun je met je Museumkaart naar een museum.

    In het museum

    Wil je liever meteen naar het museum? Koop je kaart dan daar. Bekijk bij welke musea je je Museumkaart aan de balie kunt kopen. Dan kun je er wél meteen gebruik van maken.

    Tijdelijke kaart

    Als je in het museum een Museumkaart koopt, is dat een tijdelijke kaart die 31 dagen geldig is. Het is héél belangrijk dat je deze tijdelijke kaart meteen registreert op onze site. Hiermee personaliseer je hem en krijg je je definitieve kaart thuisgestuurd met jouw gegevens erop.

    Je kunt maximaal 5 bezoeken afleggen met je tijdelijke kaart. Als je hem koopt, geldt dat meteen als het eerste bezoek, óók als je die eerste keer niet het museum ingaat. Je tijdelijke kaart is geldig totdat je je definitieve Museumkaart hebt gekregen. Daarna niet meer.

  • Nee, er is geen gezins-Museumkaart. De Museumkaart is strikt persoonlijk. Hij is uitsluitend bestemd voor gebruik door de persoon van wie de gegevens en de foto op de Museumkaart staan. Het is wel mogelijk om op Mijn Museumkaart meerdere kaarten aan te vragen, dus ook voor gezinsleden of vrienden.

    • Aankoop Museumkaart via IDEAL - NL95ABNA0626918871
    • Verlengen met betaalkenmerk - NL41ABNA0455133425
  • Heb je een Museumkaart besteld en je kreeg onterecht je Museumkaart niet, dan krijg je uiteraard kosteloos een nieuwe toegestuurd. Het is wel belangrijk dat je dit meldt binnen zes weken na de vervaldatum van je oude kaart, anders zien wij ons genoodzaakt je € 4,95 aan éénmalige verwerkingskosten te berekenen. Neem dus zo snel mogelijk contact op met de klantenservice.

  • Vaste prijs per jaar:

    • Volwassenen € 75
    • Jongeren t/m 18 jaar € 39
    • Kinderen t/m 12 jaar € 39
  • Er kan een tijdelijke Museumkaart gekocht worden in de musea. Deze is 31 dagen en maximaal 5 bezoeken geldig. De lijst met verkopende musea vind je hier.

    De tijdelijke Museumkaart kan online geregistreerd worden en de definitieve kaart wordt met foto naar elk adres binnen de EU verstuurd.

  • Met de Cadeau Museumkaart geef je de Museumkaart cadeau. De ontvanger krijgt een cadeaucode waarmee hij of zij gratis de Museumkaart kan bestellen. De Cadeau Museumkaart is 24 maanden na aankoop geldig. Degene die hem krijgt kan hem op elk moment online omzetten in een Museumkaart die een jaar lang geldig is.

  • Op dit moment alleen online via museumkaart.nl. Je kunt hem dus nog niet in het museum kopen. We verwachten dat dat binnenkort wel kan.

  • Fijn dat je verrast bent met de Cadeau Museumkaart. Je kunt deze binnen 24 maanden na aankoop inwisselen voor een Museumkaart. Zodra je eigen Museumkaart afloopt, bestel je met de cadeau code gratis je nieuwe Museumkaart, zodat er geen overlap is. Houd wel rekening met de bezorgtijd van 5 tot 8 werkdagen.

  • Binnen 24 maanden na aankoop kun je de Cadeau Museumkaart gebruiken om een gratis Museumkaart te bestellen. Heb je een cadeaucode maar weet je niet tot wanneer je deze kunt verzilveren? Controleer je geldigheid hier.

  • Na bestelling via de website ontvang je binnen 5 tot 8 werkdagen de Cadeau Museumkaart thuis. Bestel op tijd, zodat je de Cadeau Museumkaart op tijd in huis hebt.

  • Op museumkaart.nl/registreren kun je de cadeaucode registreren om een gratis Museumkaart te bestellen. Dit kan binnen 24 maanden na aankoop van de Cadeau Museumkaart.

  • Na het registreren van je cadeaucode om de Museumkaart te bestellen ontvang je binnen 5 tot 8 werkdagen de Museumkaart thuis. Deze is vanaf het moment van verzilveren een jaar geldig.

  • De Cadeau Museumkaart is geen geldig entreebewijs. Het is alleen een cadeaucode waarmee je via registratie een gratis Museumkaart kunt bestellen.

  • De algemene voorwaarden van de Cadeau Museumkaart vind je hier.

  • Jouw (mail) adres gebruiken wij alleen om je namens de Museumkaart op de hoogte te houden. Bijvoorbeeld om je definitieve Museumkaart toe te sturen. Als je hebt ingevuld akkoord te gaan, krijg je maandelijks onze nieuwsbrief Museumtips, vol interessante, exclusieve aanbiedingen voor kaarthouders. Lees ons privacystatement voor een uitgebreide toelichting.