Museumkaart achterkant HQ

Museumkaart

Bezoek meer dan 450 musea

  • Een Museumkaart kopen of geven?

    Koop je eigen Museumkaart of geef er één cadeau en bezoek een jaar lang meer dan 450 inspirerende musea in Nederland voor maar € 64,90 of € 32,45 t/m 18 jaar.

    Koop een Museumkaart Ik heb een Museumkaart

Nieuw systeem

Museumkaart is overgestapt naar een nieuw systeem, hierdoor is een storing ontstaan en is het momenteel erg druk bij de klantenservice. We doen ons best om de problemen zo spoedig mogelijk op te lossen en vragen aan de klantenservice zo snel mogelijk te beantwoorden. Onze excuses voor de ongemakken. Check de FAQ hieronder voor meer informatie.

Naar FAQ

Registreer of verzilver je Museumkaart

Personaliseer en geniet een jaar lang

Heb je een tijdelijke Museumkaart gekocht of een Cadeau Museumkaart gekregen? Registreer je en ontvang binnen 5 werkdagen je definitieve Museumkaart in huis.

Registreer of verzilver

Nieuw wachtwoord aanmaken

Museumkaart is overgestapt naar een nieuw systeem. Maak daarom nu een nieuw wachtwoord aan zodat je weer kunt inloggen bij Mijn Museumkaart.

Maak nieuw wachtwoord aan

Heb je al een nieuw wachtwoord aangevraagd?

Welke musea heb je de afgelopen tijd bezocht? Tot wanneer is je Museumkaart nog geldig? Op Mijn Museumkaart vind je deze gegevens. Hier kun je ook verlengen of kaarten toevoegen aan je account.

Inloggen

Veelgestelde vragen over de Museumkaart

  • Ivm met storingen en het uitvallen van de website is het momenteel erg druk bij de klantenservice, we doen ons best om je vraag zo spoedig mogelijk te beantwoorden. Helaas is de wachttijd momenteel erg opgelopen.

  • Het is niet meer verplicht om te reserveren bij musea. Toch maken een aantal musea nog steeds gebruik van tijdsloten. Zodat zij beter kunnen inschatten wanneer er (veel) bezoekers komen en bedrijfsvoering daarop kunnen afstemmen. Het overgrote deel van de musea in ons land is zonder tijdsloten geopend. Kijk voor de zekerheid op de website van het museum of reserveer een ticket om teleurstelling te voorkomen.

  • Je Museumkaart staat op naam, is strikt persoonlijk en daarom uniek. Alleen degene waarvan de persoonsgegevens - en de pasfoto - op de Museumkaart staan heeft het recht op de voordelen die aan de Museumkaart zijn gekoppeld. Een foto van je Museumkaart op je telefoon is helaas niet geldig in de musea. Theoretisch zou iedereen een foto kunnen maken van jouw kaart. Controle hierop is - nu nog lang niet alle kaarten van een foto voorzien zijn - niet goed mogelijk, vandaar dat alleen de originele Museumkaarten gelden als toegangsbewijs.

  • Bel 0900 - 40 40 910 op werkdagen van 9.00 - 17.00 uur. Wij blokkeren dan meteen je verloren of gestolen Museumkaart. Tegen betaling van € 4,95 aan éénmalige kosten sturen wij je nieuwe kaart binnen 5 werkdagen op.

  • Wil je geen Museumkaart meer ontvangen? Dan hoef je niks te doen. De Museumkaart loopt automatisch af.

    Wil je toch opzeggen zodat je geen brieven meer van ons ontvangt? Bel, mail of stuur een brief.

    Klantenservice Museumkaart
    Postbus 5020
    2900 EA Capelle a/d IJssel

    Vermeld duidelijk je naam en kaartnummer in je brief of e-mail. Wij annuleren dan je abonnement.

  • Als je je kaart vergeet te registreren heb je helaas geen recht op vrije toegang. Registreer op de site direct alsnog je tijdelijke kaart. Met je definitieve Museumkaart, die je binnen 5 werkdagen thuisgestuurd krijgt, kun je weer musea bezoeken.

    Je kunt je tijdelijke kaart dus ook nog ná de noodzakelijke 31 dagen registreren. Je moet dan even wachten tot je je definitieve Museumkaart hebt voordat je weer naar een museum kan.

  • Je kunt de gebruiksvoorwaarden van de Museumkaart op de pagina 'Gebruiksvoorwaarden' teruglezen.

  • Sinds de zomer 2020 hebben we (Museumvereniging) een nieuwe website: museum.nl. Hierop vind je alle inspiratie voor een museumbezoek. Museumkaart heeft ook een plek op museum.nl en daarom verwijzen we nu direct door naar museum.nl. De oude museumkaart.nl website is dus vervangen door museum.nl.

  • Iedereen waarvan de kaart binnen een maand verloopt een mail/brief met een verlengvoorstel. Controleer ook de spam box.

    Na betaling ontvang je de Museumkaarten binnen 5 werkdagen in huis. Betalen kan via Ideal of QR code die is gekoppeld aan jouw verlenging.

    Heb je meerdere kaarten en wil je ze niet allemaal verlengen? Stuur een mail naar de klantenservice@museumkaart.nl met je naam en kaartnummers met daarbij welke je wel en niet wil verlengen en je krijgt een nieuw betaalverzoek.

  • Je krijgt van ons automatisch bericht 4/5 weken voordat je Museumkaart afloopt. Wil je meteen verlengen? Log in op Mijn Museumkaart en verleng je Museumkaart daar vandaag nog.

    Ivm een nieuw systeem sinds augustus moet elke kaarthouder een nieuw wachtwoord aanvragen. Houd je Museumkaart bij de hand en vraag hier een wachtwoord aan.

    Het stilzwijgend verlengen van jouw Museumkaart is niet meer toegestaan. Daarom is automatische incasso niet meer mogelijk.

  • Een nieuwe Museumkaart kost € 64,90. Als je de Museumkaart verlengt via onze brief, mail of via Mijn Museumkaart, krijg je € 4,95 korting en betaal je automatisch € 59,95 in plaats van € 64,90.

    Voor de Museumkidskaart en de Jongerenkaart betaal je automatisch € 27,50 in plaats van € 32,45. Je betaalt ook € 4,95 minder bij verlengen via onze brief, mail of via Mijn Museumkaart.

  • Naast betalen via de digitale bankieren-ap kun je nu ook betalen door de QR-code te scannen. Scan de QR-code met je telefooncamera. Je komt direct in het iDeal betaalproces van jouw Museumkaart. Heeft jouw camera nog geen QR-scan, download dan een iDeal QR-scan-app in de App Store. Op deze wijze hoef je alleen nog akkoord te geven op de betaling voor de nieuwe Museumkaart. Onze bankrekeningnummers zijn;

    • Aankoop Museumkaart via IDEAL - NL95ABNA0626918871
    • Verlengen via acceptgiro - NL41ABNA0455133425
    • Scannen QR-code verlengen - NL04 ADYB 2017400157
  • Scan de QR-code met je camera op je telefoon (niet in je bank app). Je komt direct in het iDeal betaalproces van jouw Museumkaart. Heeft jouw camera nog geen QR-scan, download dan een iDeal QR-scan-app in de App Store. Zo hoef je alleen nog akkoord te geven op de betaling voor de nieuwe Museumkaart.

  • Ja, betalen met de QR-code is veilig. Nadat je de QR-code hebt gescand, vult hij automatisch het rekeningnummer of het betalingskenmerk in.

  • Alle kaarthouders krijgen extra looptijd voor de dagen dat musea gesloten zijn. Als het goed is heb je van ons persoonlijk bericht gekregen over je nieuwe einddatum. Omdat de Museumkaart tijdens de sluiting is verlengd en we je een nieuwe kaart hebben toegestuurd, zijn alle extra dagen die je nog tegoed had op de NIEUWE kaart bijgeschreven. In de Mijn Museumkaart-omgeving kun je controleren welke kaart nu actief is. Deze kaart moet je meenemen naar het museum.

  • Als in jouw huishouden 2 of meer Museumkaarten zijn met verschillende vervaldata en die data liggen binnen 6 weken uit elkaar, dan is dit bedrag voor de Museumkaarten samen. De start- en einddatum van de verschillende kaarten blijven zoals ze nu zijn.

  • Je ontvangt de Museumkaart 2 weken na betaling. Als je je nieuwe Museumkaart binnen hebt, kun je hem meteen gebruiken. Je oude kaart is vanaf dat moment niet meer geldig.

    Heb je de Museumkaart niet gekregen? Neem dan contact op met de klantenservice. Het is wel belangrijk dat je dit meldt binnen 6 weken na de vervaldatum van je oude kaart. Neem dus zo snel mogelijk contact op met de klantenservice. Dat kan telefonisch: 0900 - 40 40 910, op werkdagen van 9-17 uur, of per e-mail: klantenservice@museumkaart.nl.

  • Bij sommige kaarten lukt het niet om te registreren. Mail de klantenservice@museumkaart.nl de volgende gegevens; Onderwerp : Kaart registreren lukt niet Kaartnummer(s), aanschafdatum en in welk museum gekocht

    Wij zorgen ervoor dat de kaart opnieuw wordt geactiveerd of je ontvangt een nieuw nummer om te registreren. Eén keer mailen is genoeg, vaker mailen zorgt voor een langere wachttijd. Onze excuses voor het ongemak.

  • Vanwege een storing kan het zijn dat je Museumkaart niet op tijd is aangekomen. We zijn alles aan het nalopen en iedereen ontvangt zijn kaart nog steeds zo snel als mogelijk.

    Mocht je nog niet gemaild hebben stuur dan je Museumkaartnummer en adres naar klantenservice@museumkaart.nl.

    We zijn alles aan het nagaan en sturen iedereen als nog zo snel mogelijk zijn kaart. Eén keer mailen is genoeg, vaker mailen zorgt voor een langere wachttijd. Onze excuses voor het ongemak.

  • Er was een storing bij de foto registratie. Het probleem is nu verholpen. Excuses voor de ongemakken.

  • Je kunt bij ons op de site je Museumkaart kopen. Je krijgt dan je kaart binnen 5 werkdagen in de brievenbus. Pas daarna kun je met je Museumkaart naar een museum.

    In het museum

    Wil je liever meteen naar het museum? Koop je kaart dan daar. Bekijk bij welke musea je je Museumkaart aan de balie kunt kopen. Dan kun je er wél meteen gebruik van maken.

    Tijdelijke kaart

    Als je in het museum een Museumkaart koopt, is dat een tijdelijke kaart die 31 dagen geldig is. Het is héél belangrijk dat je deze tijdelijke kaart meteen registreert op onze site. Hiermee personaliseer je hem en krijg je je definitieve kaart thuisgestuurd met jouw gegevens erop.

    Je kunt maximaal 5 bezoeken afleggen met je tijdelijke kaart. Als je hem koopt, geldt dat meteen als het eerste bezoek, óók als je die eerste keer niet het museum ingaat. Je tijdelijke kaart is geldig totdat je je definitieve Museumkaart hebt gekregen. Daarna niet meer.

  • Nee, er is geen gezins-Museumkaart. De Museumkaart is strikt persoonlijk. Hij is uitsluitend bestemd voor gebruik door de persoon van wie de gegevens en de foto op de Museumkaart staan. Het is wel mogelijk om op Mijn Museumkaart meerdere kaarten aan te vragen, dus ook voor gezinsleden of vrienden. Je kunt ook via Mijn Museumkaart kaarten toevoegen aan je account.

  • Heb je een Museumkaart besteld en je kreeg onterecht je Museumkaart niet, dan krijg je uiteraard kosteloos een nieuwe toegestuurd. Het is wel belangrijk dat je dit meldt binnen zes weken na de vervaldatum van je oude kaart, anders zien wij ons genoodzaakt je € 4,95 aan éénmalige inschrijfkosten te berekenen. Neem dus zo snel mogelijk contact op met de klantenservice als je je kaart niet hebt ontvangen. Dat kan telefonisch: 0900 - 40 40 910, op werkdagen van 9-17 uur, of per e-mail.

    • Aankoop Museumkaart via IDEAL - NL95ABNA0626918871
    • Verlengen via acceptgiro - NL41ABNA0455133425
    • Scannen QR-code verlengen - NL04 ADYB 2017400157
  • In de meeste gevallen komt dit doordat je als kaarthouder vorig jaar een donatie gedaan hebt, waardoor er een verschil zit in einddata.

  • Met de Cadeau Museumkaart geef je de Museumkaart cadeau. De ontvanger krijgt een cadeaucode waarmee hij of zij gratis de Museumkaart kan bestellen. De Cadeau Museumkaart is 24 maanden na aankoop geldig. Degene die hem krijgt kan hem op elk moment online omzetten in een Museumkaart die een jaar lang geldig is.

  • Op dit moment alleen online via museumkaart.nl. Je kunt hem dus nog niet in het museum kopen. We verwachten dat dat binnenkort wel kan.

  • Fijn dat je verrast bent met de Cadeau Museumkaart. Je kunt deze binnen 24 maanden na aankoop inwisselen voor een Museumkaart. Zodra je eigen Museumkaart afloopt, bestel je met de cadeaucode gratis je nieuwe Museumkaart, zodat er geen overlap is. Houd wel rekening met de bezorgtijd van 5 werkdagen.

  • Binnen 24 maanden na aankoop kun je de Cadeau Museumkaart gebruiken om een gratis Museumkaart te bestellen. Bekijk hier tot wanneer je de cadeaucode kunt verzilveren: museumkaart.nl/geldigheid.

  • Na bestelling via de website ontvang je binnen 5 werkdagen de Cadeau Museumkaart thuis. Houd dus rekening met het bestelmoment, zodat je de Cadeau Museumkaart op tijd in huis hebt.

  • Op museumkaart.nl/registreren kun je de cadeaucode registreren om een gratis Museumkaart te bestellen. Dit kan binnen 24 maanden na aankoop van de Cadeau Museumkaart.

  • Na het registreren van je cadeaucode om de Museumkaart te bestellen ontvang je binnen 5 werkdagen de Museumkaart thuis. Deze is vanaf het moment van verzilveren een jaar geldig.

  • De Cadeau Museumkaart is geen geldig entreebewijs. Het is alleen een cadeaucode waarmee je via registratie een gratis Museumkaart kunt bestellen.

  • De algemene voorwaarden van de Cadeau Museumkaart vind je hier.

  • Jouw (mail) adres gebruiken wij alleen om je namens de Museumkaart op de hoogte te houden. Bijvoorbeeld om je definitieve Museumkaart toe te sturen. Als je hebt ingevuld akkoord te gaan, krijg je maandelijks onze nieuwsbrief Museumtips, vol interessante, exclusieve aanbiedingen voor kaarthouders. Lees ons privacystatement voor een uitgebreide toelichting.