Ga naar jonge meesters

Musea bewaren oude werken, maar ook kunst zo nieuw dat het stof er nog niet op is neergedaald. In de museumzalen schuiven oude meesters een extra stoel bij voor de jonge meesters. Maar wie zijn zij?

Naar beneden scrollen

We trappen deze collectie van jonge meesters af met de Nederlandse kunstenaar Raquel van Haver. De figuren op haar vaak monumentale werken lijken bijna van het doek te klimmen. Op dit werk, dat je ziet in het Amsterdam Museum, zijn filosofen, activisten en kunstenaars druk met elkaar in discussie. Het zijn prominenten uit de decennialange strijd tegen institutioneel racisme. Van Haver legde hen vast om hun verhalen en herinneringen aan nieuwe generaties door te geven.

Misschien doen zijn oren vermoeden dat je naar een beeld van Mickey Mouse staart, maar kijk je iets beter dan zie je dat het beeld Asis Rafiki gelijkenissen vertoont met Afrikaanse sculpturen. Met deze eigenaardige combinatie zet kunstenaar Monika Dahlberg de toeschouwer op het verkeerde been. In de tuin van Museum Arnhem is het beeld met zijn bladgouden gezicht een echte blikvanger.

Foto: Eva Broekema.

De droomachtige landschappen van kunstenaar Sanam Khatibi hebben wat weg van een moderne, vrouwelijke vertaling van de schilderijen van Hieronymus Bosch. Khatibi woont en werkt in Brussel, van waar ze haar Iraanse roots combineert met de precisie van een Nederlandse fijnschilder. Op haar doek ontmoet de magie van Duizend-en-een-nacht de precisie van het het Europees realisme.

Neo Matloga woont en werkt in Amsterdam, maar groeide op in het Zuid-Afrika van na de Apartheid. Met zijn grootschalige collageschilderijen in grijs, zwart en wit toont hij zijn jeugdherinneringen: een tijd die in het teken stond van samen eten, dansen en liefhebben gedurende een roerige periode.

Foto: Ruben van Vliet.

بدنا نعيش (Wij willen leven) is de zin die kunstenaar Susanne Khalil Yusef met haar vrienden uitwisselt iedere keer dat er iets vreselijks gebeurt in Gaza. Yusef heeft een Palestijnse achtergrond, haar familie ontvluchtte de stad Jaffa tijdens de oorlog in 1948. Met dit werk uit 2021 hoopt ze een beeld te geven van de positie van Palestijnen, verspreid over de wereld.

Lopen we in de toekomst niet langer zelf door fysieke musea, maar zijn het onze avatars die digitale galerieën afstruinen? Op die mogelijkheid neemt Amber Jae Slooten van The Fabricant alvast een voorschotje. Voor het Zeeuws Museum ontwierp zij een metaverse uitvoering van de traditionele hemdrok. Deze hang je in je online kledingkast door ‘m als NFT (non-fungible token) aan te schaffen.