Zilver is ons echte goud

Zutphens Zilver, het echte goud     De potpourri     Stedelijk Museum Zutphen

Pracht- en Praalzaal

Ontdek in de Pracht-en Praalzaal het kostbare Goud van het Stedelijk Museum Zutphen: het Zutphens zilver. Kom oog in oog te staan met ons zilveren goud en geniet! Naast een rondje langs de rijk gevulde vitrines, laten we je exclusief enkele objecten zien. Vele eeuwen lang, van de 14e tot en met de 19e eeuw, hebben zilversmeden in Zutphen prachtige zilveren voorwerpen gemaakt.

Potpourri

Zoals dit bijzondere zilveren voorwerp uit de 18e eeuw: de potpourri. Dit is een bakje met een opengewerkt deksel, dat gevuld met een mengsel - potpourri in het Frans - van gedroogde bloemen en kruiden gebruikt werd als luchtverfrisser. De meeste exemplaren zijn gemaakt door Zutphense zilversmeden. Dit exemplaar is uit 1755, door de Zutphense zilversmid Peter Schemkes en bevat de familiewapens van Haesebroek en Weerts. Vooral in de 18e eeuw maakten ze een grote variatie aan huishoudelijk zilver, dat uitblinkt door een chique soberheid en elegante stijl.

Rijke opdrachtgevers

Van eeuwenoude stadszegels, robuuste sauskommen en stoere koffiekannen tot de verfijnd zilveren potpourri's: alles werd in Zutphen gemaakt door vakkundige en creatieve zilversmeden. Vaak in opdracht van de adel en rijke burgerij, de kerken en kloosters, het stadsbestuur en stedelijke instellingen zoals het Bornhof en het Oude en Nieuwe Gasthuis.

Stedelijk Museum Zutphen

s Gravenhof 4