Yesterday Today Collectie tot 1950 Kazimir Malevich

Kazimir Malevich     Olieverf op doek. Zaalopname 'Yesterday Today. Collectie tot 1950.'     Foto: Gert-Jan van Rooij

Suprematisme

'Maar ik transformeerde mezelf in de nul van vorm en kwam uit het niets tot scheppen, dat wil zeggen tot Suprematisme, tot het nieuwe realisme in de schilderkunst – tot niet-objectieve schepping' Van links naar rechts:

  • Verdwijnende witte vlakken, 1917-18.
  • Supremus nr.50, 1915.
  • Een Engelsman in Moskou, 1914.
    In februari 1914 verkondigde Malevich dat hij in zijn kunst ieder beroep op verstandelijke vermogens ging verlaten. Deze irrationele houding maakte dat zijn nieuwe werk niet te duiden was, het pretendeerde 'a-logisch' te sluitende interpretatie maar biedt wel aanwijzingen: schaar, zaag en sabel suggereren destructie. De tekst in cyrillisch schrift zatmenie chastichnoe, betekent 'gedeeltelijke verduistering'.
  • Lamp/Muziekinstrument, 1913.
  • Kop van een boerenmeisje, 1912.

Locatie

Stedelijk Museum Amsterdam

Museumplein 10
1071 DJ Amsterdam
Route plannen Route plannen

Museumkaart geldig

Bezoek museumpagina

Nog meer ontdekken