Rijksmuseum Amsterdam

Museum Boijmans Van Beuningen at Rijksmuseum

29 september 2023 t/m 14 januari 2024

Deze activiteit is afgelopen.

Van Yayoi Kusama tot Pablo Picasso: in het Rijksmuseum vind je dit najaar een selectie van de bijzondere werken uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. Het lichtkunstwerk Breathe, Walk, Die van Ugo Rondinone is vanaf het museumplein voor iedereen te zien.

Selectie

De verrassende tentoonstelling is ingericht omdat Museum Boijmans Van Beuningen gesloten is vanwege een grote verbouwing. Om te zorgen dat de collectie alsnog in Nederland te zien is, laat het Rijksmuseum een selectie zien van 90 werken. Van kunstenaars zoals Bosch, Rubens, Bruegel, Rembrandt en Van Gogh, en ook Monet, Mondriaan, Munch en Dalí.

Mensenwerk

De tentoonstelling is thematisch opgebouwd, waardoor heel uiteenlopende kunstwerken, uit alle tijden te zien zijn. De toren van Babel van Pieter Bruegel, La petite danseuse de quatorze ans van Edgar Degas en Yayoi Kusama’s Infinity Mirror Room bijvoorbeeld. Friso Lammertse, conservator bij het Rijksmuseum: 'De tentoonstelling biedt een reis door het menselijk bestaan met kunst vanaf de middeleeuwen tot nu. Alles wat de mens in zijn leven meemaakt, zoals geboren worden, de jeugd, volwassen worden, seksualiteit, ouderdom en overlijden, is universeel, maar werd door de eeuwen heen steeds anders ervaren.'

Raven van Dorst

Voor de audiotour van de tentoonstelling wandelt de Rotterdamse presentator en muzikant Raven van Dorst langs de diverse werken en praat met de conservatoren over de thema’s. Ook is er een muziektour, gecomponeerd en geproduceerd door dj en producer Upsammy.

Inclusief

De tentoonstelling biedt een prikkelarme avondopenstelling en rondleidingen voor blinde of slechtziende bezoekers.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

29 september 2023 t/m 14 januari 2024