Deze zomer kun je er niet omheen, de immense beelden in de tentoonstelling over Ellsworth Kelly in de Rijksmuseumtuinen. Kelly is een van de belangrijkste kunstenaars van de 2e helft van de 20e eeuw.
Platgetrapt bekertje
De tentoonstelling geeft een beknopt overzicht van de beelden die de kunstenaar heeft gemaakt vanaf het begin van de jaren 60 tot kort voor zijn dood in 2015. Ellsworth Kelly vond inspiratie in ‘dingen die hij zag’. Die waarnemingen bracht hij terug tot de essentie en transformeerde hij tot eenvoudige, scherpe vlakken en vormen. Zo is de liggende sculptuur Curve I (1973) geïnspireerd op een platgetrapt kartonnen bekertje.
Kleuren
Kelly maakte nauwelijks onderscheid tussen schilder- en beeldhouwkunst. Bij allebei ligt het accent op de vorm. ‘De vorm van mijn schilderkunst is de inhoud’, zei hij zelf. Door de vorm en ook door kleurstelling en materiaalkeuze tekenen zijn werken zich in heldere lijnen af tegen hun omgeving. Kelly’s kleurgebruik is intens en contrastrijk. Ook in brons, cortenstaal of hout vormen zijn beelden heldere visuele statements.
Boek
Bij de tentoonstelling verschijnt de catalogus: Ellsworth Kelly in de Rijksmuseumtuinen in het Nederlands/Engels, geschreven door Alfred Pacquement en met een bijdrage van Carel Blotkamp, emeritus-hoogleraar moderne kunstgeschiedenis bij de Vrije Universiteit Amsterdam, over de relatie van Ellsworth Kelly met Nederland. Vanaf medio juni verkrijgbaar in de webshop en in de Rijksmuseum winkel.
Wat maakt het werk van Ellsworth Kelly zo fascinerend? En welke band had de Amerikaan Kelly met Europa en Nederland in het bijzonder? Experts Carel Blotkamp en Ludo van Halem praten erover met Janine Abbring in de podcastserie In het Rijksmuseum.