Museum Jan Cunen

De Vorst van Oss & tijdgenoten

9 juli 2023 t/m 4 februari 2024

Deze activiteit is afgelopen.

Reis terug in de tijd met de allereerste overzichtstentoonstelling van de rijkste graven uit de vroege ijzertijd, inclusief de beroemde Vorst van Oss. Hedendaagse kunst voorziet de expositie van een extra betekenislaag en laat zien hoe de erfenis van de vorsten nog steeds actueel is.

Elite in de ijzertijd

De Vorst van Oss: de ‘naam’ prikkelt al zo’n 100 jaar de fantasie. De imposante grafheuvel waarin zijn bronzen urn is bijgezet had een doorsnede van maar liefst 53 meter! Dat duidt op een belangrijke functie binnen zijn gemeenschap. Hetzelfde geldt voor zijn tijdgenoten: de ‘vorsten’ van Horst, Baarlo, Meerlo, Rhenen, Wijchen, Slabroek, Haps en Zevenbergen.

Frisse kijk

Ondanks de grote sprong in tijd komen we via hun graven heel dicht bij deze personen en hun levens. We zien hun bezittingen, die netjes zijn geordend en in een urn geplaatst, of juist vernietigd door ze te verbranden of rond te buigen. Scheermessen en een pincet laten zien dat de elite veel waarde hechtte aan persoonlijke verzorging. Zo dragen al deze objecten bij aan een frisse kijk op de ijzertijd, die boeiender en rijker blijkt dan lange tijd is gedacht.

Verhalen

En dat is niet alles. De tentoonstelling biedt ook verhalen en anekdotes over de reis die de objecten na hun vondst aflegden. Van het Vorstengraf van Oss, dat via onderzoek nog steeds nieuwe kennis oplevert, tot de urn van Baarlo, die 10 jaar lang dienst deed als bloempot in het interieur van de vinder. Het toont nog maar eens het belang van gedegen archeologisch onderzoek. Kennis over het verleden gaat gemakkelijk verloren en opgraven kun je maar één keer goed doen.

De archeoloog

Via het tentoonstellingsontwerp kruip je in de huid van de archeoloog en kijk je mee op de vindplek. Kijk je omhoog, ben je weer in het nu, waar hedendaagse kunstenaars – ónze tijdgenoten – de verhalen en thema’s voorzien van een actuele spiegel. Bijvoorbeeld door zelf sporen te verzamelen en deze als uitgangspunt te nemen voor eigen werk, zoals Chaim van Luit of door te verbeelden - als David Bade - hoe een vorstengraf anno nu eruit zou kunnen zien. Dit overbrugt de kloof in tijd en brengt de vorsten van weleer tot leven.

De Vorst van Oss & tijdgenoten Elite in de ijzertijd   Reis terug in de tijd met de allereerste overzichtstentoonstelling van de rijkste graven uit de vroege ijzertijd, inclusief de beroemde Vorst van Oss. Hedendaagse kunst voorziet de tentoonstelling van een extra betekenislaag en toont hoe de erfenis van de vorsten nog steeds actueel is.

Zwaard van de Vorst van Oss

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

Leeftijd