Portret van IJsbrand van Diemerbroeck     Cornelis Jonson van Ceulen, 1657     Collectie Museum Het Valkhof.

Museumweek 2021

De Museumweek 2021 staat in het teken van vrijheid. Je bent je pas echt bewust van vrijheid wanneer deze wordt ingeperkt, zoals nu tijdens de coronacrisis. Ten tijde van de pest epidemieën was vrijheid ook geen gegeven. Ervaar de impact van deze verschrikkelijke infectieziekte en ontdek de overeenkomsten met onze huidige situatie. Zoals verplichte quarantaine en beperkte reismogelijkheden. Dit en meer vindt je in de tentoonstelling De Pest!

IJsbrand van Diemerbroeck

In het licht van de nieuwe tentoonstelling De Pest presenteert Museum Het Valkhof het ijzersterke pronkstuk Portret van IJsbrand van Diemerbroeck van Cornelis Jonson van Ceulen uit 1657.

Stadsarts

Van Diemerbroeck is tijdens de pestepidemie van 1635-36 benoemd tot stadsarts van Nijmegen. De stad is deze jaren zwaar getroffen door de pest: meer dan de helft van de bevolking sterft. In 1646 schrijft Van Diemerbroeck naar aanleiding van zijn ervaringen het Traktaat over de pest: een standaardwerk voor medici dat men nog lang na zijn dood gebruikt.

Hoop

Zijn portret staat in de tentoonstelling over de angstaanjagende ziekte vooral voor hoop en verlichting. De pest was destijds een flinke inperking van onze vrijheid, iets waar we inmiddels iets meer bij kunnen voorstellen door de huidige coronacrisis. Na de lockdown ben je van harte welkom Van Diemersbroeck in zijn ogen aan te kijken in De Pest.

Collectie Museum Het Valkhof. Verworven mede dankzij steun van Vereniging Rembrandt, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Vereniging van Vrienden van Museum Het Valkhof, de hoogleraren geneeskunde van het UMC St. Radboud te Nijmegen en kunsthandel Bob Haboldt & Co, New York.

Valkhof Museum

Keizer Karelplein 33