Openingstijden, adres & telefoonnummer

Jan van Steffeswertplein 1
6107 BZ Stevensweert

Vooraanzicht van het gemeentehuis waarin Streekmuseum Stevensweert is gevestigd
Streekmuseum Stevensweert is gevestigd in het gemeentehuis van Stevensweert, ontworpen door architect Pierre Cuypers
Maquettes, schilderijen en tal van andere voorwerpen geven een indruk van een rijk verleden
Maquette van de vesting Stevensweert

Op een eiland in de Maas liggen Stevensweert en Ohé en Laak. Deze unieke ligging heeft de historie van beide dorpen bepaald. Dat verhaal hoor je in het Streekmuseum Stevensweert Ohé en Laak.

Pierre Cuypers

Het museum is gevestigd in het voormalige gemeentehuis van Stevensweert, in 1858 ontworpen door Pierre Cuypers. Hij heeft ook het Rijksmuseum in Amsterdam gebouwd.

Mammoeten, Romeinen en ridderzwaarden

Je bezoek begint in de prehistorie. Rond de maquette van een baggermolen vind je allerlei archeologische vondsten: van mammoetslagtand tot een Romeinse altaartje. En natuurlijk een replica van de Kantharos van Stevensweert, een zilveren Romeinse drinkbeker. Je vervolgt je reis langs raadselachtige ridderzwaarden naar een maquette van het middeleeuwse kasteel van Stevensweert.

Soldaten en kasteelheren

In 1633 bezetten de Spanjaarden het strategisch gelegen Eiland in de Maas. Ze bouwden Stevensweert om tot een vesting met een stratenplan dat uniek is in Zuid-Nederland. Een maquette laat je zien hoe de straten allemaal naar het midden van de vesting lopen. Bodemvondsten, kaarten en brieven vertellen over de geschiedenis van de vesting. Het kasteel in Stevensweert verdween en in Ohé en Laak kwam een nieuw kasteel: Walburg. Ook dat kasteel is intussen verdwenen. Schilderijen, interieurstukken en persoonlijke bezittingen van de bewoners geven je een indruk van de glorie van weleer. Pronkstuk is een collectie historische wapens.

Museumkaart geldig

Nog geen Museumkaart?

Faciliteiten

• Rolstoeltoegankelijk