Stedelijk Museum Schiedam

Anne Wenzel. Carte Blanche (Fuck the Dictator)

9 juli 2023 t/m 14 januari 2024

Deze activiteit is afgelopen.

In Carte Blanche (Fuck the Dictator) heeft Anne Wenzel volledige vrijheid. Geen reguliere tentoonstelling, maar een case-study, waarin Wenzel de museale ruimte gebruikt om de rol van de kunstenaar en de autonomie van de kunst te onderzoeken.

Boksen

Fuck The Dictator, dat stond op de boksmantel die beeldend kunstenaar Anne Wenzel droeg toen ze op 14 september 2019 de boksring instapte in Stedelijk Museum Schiedam. Haar uitdager: toenmalig museumdirecteur. Wenzel won Carte Blanche in het museum. Huidig museumdirecteur Anne de Haij lost de belofte nu in en geeft Anne Wenzel volledige vrijheid op een verdieping in een van de vleugels en medewerking van het museumteam om te doen wat zij graag wil.

Carte Blanche

Wenzel maakt Carte Blanche (Fuck the Dictator) samen met co-curator Selen Ansen. Zij ziet dat kunst steeds vaker ingezet wordt voor een politieke en sociaal-maatschappelijke agenda. Dat maakt kunst slechts een illustratie van dit beleid. Het verliest aan kracht. Carte Blanche (Fuck The Dictator) gaat voor Wenzel over zowel het letterlijke als het figuurlijke gevecht tegen machtsstructuren en de noodzaak die te bevragen en te doorbreken. Carte Blanche (Fuck The Dictator) toont indrukwekkende, speciaal voor de gelegenheid nieuw ontwikkelde installaties naast ouder werk, waaruit eenzelfde politiek engagement spreekt. Het hart is de Carte Blanche -ruimte: een levend archief, waarin visuele en tekstuele bronnen de verschillende stadia van Carte Blanche (Fuck The Dictator) laten zien.

Anne Wentzel

Anne Wenzel (Schüttorf, 1972) maakt monumentale keramische beelden en installaties die in binnen- en buitenland te zien zijn. Daarnaast zet zij zich actief in voor een betere positie van de beeldend kunstenaar. Ze zit in diverse besturen en commissies, omdat zij het noodzakelijk vindt dat de stem van de kunstenaars aan deze tafels te horen is.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

9 juli 2023 t/m 14 januari 2024