Op het schilderij Carnaval en Flandre valt vooral de lange rij van vrolijk, carnavalesk uitgedoste figuren op die naast elkaar staan opgesteld. Zij maken muziek, dansen en lijken zich bovenal te vermaken over een scène die zich voor hun voeten afspeelt: een gehavende vogel die zojuist door twee katten lijkt te zijn mishandeld. Het doek is dun opgezet in overwegend zachte pastelkleuren met felle contrasten in groen, rood en blauw.
Fragment
De voorstelling is een fragment uit de achtergrond van Ensor’s beroemde doek Intocht van Christus te Brussel uit het J. Paul Getty Museum, Los Angeles uit 1889. Hier, losgezongen uit de oorspronkelijke context, krijgt het werk een andere betekenis, waarschijnlijk door de scène van het wrede vermaak om de vechtende dieren, die in het oorspronkelijke schilderij ontbreekt. Ensor is achteraf te beschouwen als een voorloper van de expressionisten. Zijn werk is doorspekt met groteske voorstellingen die de boosaardige en lachwekkende aard van de mens tonen.