Openingstijden, adres & telefoonnummer

6981 DJ Doesburg

Het Openbaar Vervoer & Speelgoedmuseum
Kinderen bewonderen speelgoed
Bewonder een veelzijdige collectie aan speelgoed

In het Openbaar Vervoer en Speelgoed Museum maak je een reis door de ontwikkeling van het openbaar vervoer, van paardentram tot hogesnelheidstrein. Met (rijdende) schaalmodellen!

Openbaar vervoer

Het Openbaar Vervoer & Speelgoed Museum vind je in het Gildehofje in het oude centrum van Doesburg. Je ziet er historische objecten en is leerzaam voor zowel volwassenen als kinderen. In het museum ontdek je de geschiedenis van het openbaar vervoer in Nederland en in het bijzonder die van de Gelderse Tramwegen in de Achterhoek. Aan de hand van oude gebruiksvoorwerpen, foto’s en prachtige schaalmodellen van oude treinen en bussen krijg je een goed beeld van het openbaar vervoer uit het verleden.

Speelgoed

Het museum beschikt ook over een grote collectie oud speelgoed. Het speelgoed wordt op een verrassende wijze getoond. Je ziet de geschiedenis van de diverse vormen van speelgoed in etalages van winkels in een klein dorpje. Voor de jongeren is er de mogelijkheid zelf een treinbaan te bedienen. En voor de kleinsten is er een speelhoek.

Je kunt het museum het makkelijkst bereiken door de auto aan de rand van Doesburg te parkeren. Er zijn daar voldoende parkeerplaatsen. Je wandelt vervolgens door de gezellige binnenstad in 15 minuten naar het museum.

Nog geen Museumkaart?

Faciliteiten

• Museumwinkel
Meer informatie op de museumsite
Naaimachine voor kinderen van Singer

Singer kindernaaimachine

De naaimachine voor kinderen was een tamelijk kostbare aanschaf. En daarom was dit 'speelgoed' slechts weggelegd voor de rijkere families. Kinderen konden met deze naaimachine echt naaien, zij het met kleine lapjes stof.