Museum W

Forever Endeavour | Job Smeets & Studio Job

3 mei 2022 t/m 30 oktober 2022

Tentoonstelling

Deze activiteit is afgelopen.

Forever Endeavour van de internationaal befaamde kunstenaar & ontwerper Job Smeets is de openingsexpositie van het vernieuwde Museum W.

Onverwachte enscenering

Forever Endeavour is een allesbehalve ‘klassieke’ designtentoonstelling. Honderden Studio Job-werkschetsen vormen de basis. Enerzijds dienen ze als ‘behang’ en tegelijkertijd geven ze een prachtig inzicht in het werkproces van Job Smeets en zijn atelier. Van krabbel tot doorontwikkelde details op maat, in zwart-witte lijnvoering of gedetailleerd in kleur uitgewerkt. 2D gaat vervolgens een relatie aan met 3D door de vele unieke stukken van Studio Job in de tentoonstelling, waaronder Love Boat, Chess, Piece for Peace en Robber Baron Safe. Stuk voor stuk kunstwerken die exemplarisch zijn voor de zorgvuldig onderzoekende en artistiek verrassende aanpak van Studio Job.

Weert

Smeets koos uit het depot van Museum W enkele stukken die zijn speciale band met Weert symboliseren, zoals de werkmantel van edelsmid Eloy Werz. Job Smeets kwam in zijn jeugd regelmatig in de werkplaats van Werz over de vloer. Uit zijn privécollectie voegde hij vele opmerkelijke objecten en kunstwerken toe van onder meer Donald Judd, Nacho Carbonell, Seungjin Yang, Bart van der Leck, Anton Pieck, Constant Permeke, Willy van der Steen, Tom Wesselman, Andy Warhol, David Hockney, Maurizio Cattelan, Piet Hein Eek, Viktor & Rolf, Koos Flinterman, Ward Wijnant en Erik van Lieshout. Werken die iets onthullen over zijn iconen, interesses, vriendschappen en persoonlijke relaties.

Persoonlijk

Het resultaat is een zeer persoonlijke tentoonstelling die je ondergaat als een totaalervaring. Een onverwacht eclectische enscenering op het eerste gezicht wellicht, maar alles is naadloos en vanzelfsprekend met elkaar verbonden. De diverse ruimten weerspiegelen immers de mix aan invloeden die Smeets onderging in zijn leven. Van zijn thuisstad Weert tot wereldsteden als Parijs, Antwerpen, New York en Milaan. Invloeden die in deze expositie voor het eerst op deze unieke wijze samenkomen en die tezamen de persoon en kunstenaar Job Smeets vormen.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

3 mei 2022 t/m 30 oktober 2022