Een afbeelding van een aantal beelden van de beeldengroep vrouwen en heren  van Veere

Stadhuisbeelden     Museum Veere, locatie Schotse Huizen     Museum Veere

7 Vrouwen en heren

Sinds de jaren 50 van de 20e eeuw hebben de 7 vrouwen en heren van Veere hun plek in de Beeldenzaal van de Schotse Huizen. Op de voorgrond zie je de beeltenis van Adolf van Bourgondiƫ. Achter hem het beeld van zijn moeder Anna van Borsele. De zeer zeldzame 16e eeuwse beelden zijn in 1517-1518 gemaakt door de Mechelse beeldhouwer Michiel Ywijnsz.

Uniek

De serie stadhuisbeelden in Veere is uniek. Bij de diverse stadhuizen waar beelden werden aangebracht - als dat al gebeurde - zijn de oorspronkelijke exemplaren zo goed als alle verloren gegaan. Veere vormt hierop een gunstige uitzondering. Het zevental is zowel volledig uitgevoerd als ook nog steeds compleet aanwezig. Extra bijzonder is dat het gaat om een familiegroep.

Museum Veere

Kaai 25-27