Museum Valkenburg

Franscz Witte - Wandelingen in hoop, liefde en chaos

7 augustus 2022 t/m 1 oktober 2022

Tentoonstelling

Deze activiteit is afgelopen.

Museum Valkenburg presenteert de expositie Franscz Witte - Wandelingen in hoop, liefde en chaos. In zijn schilderijen komt zijn zoektocht naar structuren van menselijk gedrag tot uiting.

Franscz Witte

Franscz Witte is geboren op Texel en woont in Margraten. Hij volgde de Stadsacademie in Tilburg en de Jan van Eyckacademie in Maastricht. Het resultaat van zijn zoektocht is een weergave van menselijke figuraties, in combinatie met oervormen van de natuur, ‘hevig’ in kleur, met forse brede gebaren. Hij maakt gebruik van diverse technieken met inkt, aquarel- en acrylverf. Het maakproces is voor Witte interessanter dan het eindresultaat. Dat proces weerspiegelt het ‘gevecht’ dat een schilder moet voeren om dat resultaat te bereiken. Hij is daarom geen realistisch schilder.

Schetsen

Franscz Witte maakt schetsen tijdens zijn wandelingen in de natuur met een zekere intimiteit, onvolkomen en volkomen tegelijk. In tegenstelling tot een schilderij is een schets altijd goed, er is geen waardeoordeel. Fout zijn schetsen nooit omdat ze zijn gemaakt als concept, een pure expressie van gevoelens. Je kunt Witte's schetsen volgen als een reis, een vloeiende beweging met rustpunten van verwondering, met ruimte voor de aanwezigheid van de ander. Zijn ‘uitnodiging’ om mee te wandelen vraagt om een bepaalde mate van integriteit, omdat je naast het landschap ook het gevoelsleven van jezelf en de ander ontmoet. Ieder volgt hierin zijn eigen, unieke pad en gaat ook de dialoog aan met de ander. De kunstenaar volgt met het oog en de hand lijnen. Door kleur toe te voegen laat hij de werkelijkheid zien en ook de gelaagdheid van het beeld. Omdat de schetsen voortvloeien uit de emotie van het maken, voeren ze kunstenaar en beschouwer terug naar de plaats en tijd waar ze zijn ontstaan. Het uiteindelijke eindresultaat - de schilderijen - vormen het logische vervolg op die beleving.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

7 augustus 2022 t/m 1 oktober 2022