Museum Valkenburg

Een sober maar gelukkig bestaan

30 juli 2023 t/m 15 oktober 2023

Deze activiteit is afgelopen.

Een sober maar gelukkig bestaan, dat typeert het bestaan van Frater Leo Disch in Abdij St. Benedictus in Mamelis bij Vaals. Toegewijd aan het geloof en tegelijk bezield als excentriek kunstenaar. Fotograaf Harry Heuts volgde hem een jaar.

Geroepen

Het is precies 50 jaar geleden dat Leo Disch zich op 17-jarige leeftijd tijdens een avond in de disco in Maastricht plotseling door God geroepen voelde. Hij koos voor het klooster en de volgende dag al maakte hij zijn intrede in het Benedictijner klooster St. Benedictus in Mamelis bij Vaals. Frater Leo Disch werd er door Dom van der Laan, medebroeder, architect van Abdij Mamelis en denker over vorm en proporties, onderwezen in de toepassing van de door hem ontwikkelde lettervoering. Frater Leo Disch past deze belettering consequent toe bij de monumenten en grafzerken waarvoor hij veel opdrachten krijgt. De grafzerk van Kardinaal Willebrands in Utrecht, bijvoorbeeld. In de crypte van de abdij, waar vele fraters en ook leken bijgezet zijn, kun je deze doordachte manier van beletteren bewonderen.

Autodidact

Als autodidact heeft Frater Disch zich steeds verder ontwikkeld en vervaardigt hij kunstwerken in opdracht uit steen, brons en hout en portretopdrachten. Sinds vele jaren heeft hij een eigen en modern atelier. In de expositie zie je een grote selectie van deze kunstwerken.