Museum Kaap Skil

Rondleiding Reede van Texel & het Palmhoutwrak

vrijdag, 7 april 2023

Rondleiding

Deze activiteit is afgelopen.

Hoe komt het dat er allemaal scheepswrakken op de zeebodem bij Texel liggen? Ontdek tijdens deze rondleiding alles over de Reede van Texel en verbaas je over de enorme rijkdom van de spullen die duikers in het wereldberoemde Palmhoutwrak vonden.

De Reede van Texel

Texel speelde van de 16e tot de 18e eeuw een belangrijke rol in de wereldwijde handel. Voor de kust lag de Reede van Texel, een ankerplaats in de relatieve luwte van het eiland. Er werd geladen, gelost, bevoorraad en gewacht op de juiste wind. Soms wel met honderden schepen tegelijk! De Reede bracht veel bedrijvigheid en welvaart met zich mee, Texel voer er wel bij. Een 18 meter lange maquette met exact nagemaakte miniatuurschepen neemt je mee naar 1660. Dit zag je als je in 1660 over zee keek!

Palmhoutwrak

Niet alle schepen verlieten heelhuids de Reede. In de loop van de eeuwen zijn er ook heel wat vergaan. Begraven onder het zand zijn sommige wonderbaarlijk goed bewaard gebleven. Het zijn tijdscapsules geworden, vol verhalen. Het meest bijzondere en intrigerende scheepswrak is het Palmhoutwrak. Duikers troffen er een keur aan exclusieve voorwerpen in aan. Het schip lijkt de bezittingen van een steenrijke familie te hebben vervoerd. Een selectie van de vondsten is te zien in de tentoonstelling Palmhoutwrak. Met als topstuk een prachtige zijden jurk, die bijna helemaal intact is gebleven. Ondanks vier eeuwen op de zeebodem!

Gratis rondleiding

Op vrijdag 7 april om 14.00 uur is er een rondleidingen met een gids langs de maquette van de Reede van Texel en de tentoonstelling Palmhoutwrak. Aanmelden kan bij de balie van Museum Kaap Skil.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

vrijdag, 7 april 2023