De Stijlkamer van Thijs Rinsema

De Stijlkamer van Thijs Rinsema     De gereconstrueerde stijlkamer van de Drachter schilder en schoenmaker Thijs Rinsema.

Voor 1920 onderscheidt de woning van schilder en schoenmaker Thijs Rinsema en zijn vrouw Nel zich qua inrichting niet van andere woningen uit die tijd. Dat verandert ingrijpend nadat de schilder in 1921 een beeldje van kunstenaar Archipenko kocht. Een beeldje dat niets in zijn omgeving duldt. Zijn kamer was te vol, daar moest de bezem door.

Rinsema's atelier ondergaat een complete metamorfose, geïnspireerd door het gedachtegoed van De Stijl. Museum Dr8888 heeft in 2011 een reconstructie gemaakt van zowel zijn atelier als de schoenenzaak, in samenwerking met de kleinzoon van Thijs Rinsema, die ook Thijs Rinsema heet. In de kamer is naast het werk van Rinsema zelf, ook het werk van dadaïst Kurt Schwitters te bewonderen.

Museum Drachten

Museumplein 2