Huis Willet-Holthuysen

She Who Saw Beautiful Things

4 juni 2023 t/m 29 oktober 2023

Tentoonstelling

Deze activiteit is afgelopen.

Met een serie portretten eert kunstenaar ANOHNI in deze multimediale tentoonstelling haar voormalige samenwerkingspartner dr. Julia Yasuda. De foto’s, gemaakt door Julia’s inmiddels overleden echtgenote Erika Yasuda, zijn gemaakt in het Tokio van begin jaren 80 en nu voor het eerst te zien.

Erika Yasuda's portretten

In Huis Willet-Holthuysen combineert ANOHNI foto's, gezeefdrukte stoffen, sculpturen, video’s, geluid en schilderijen uit haar eigen artistieke praktijk met een selectie van Erika Yasuda's bijzondere portretten. De werken weerspiegelen een delicaat gecomponeerde visie op verlichte vrouwelijkheid en weelderige androgynie, die ondanks historische en voortdurende existentiële bedreigingen in de herinnering blijft voortbestaan.

Animisme

ANOHNI: 'Ik hou van het concept 'animisme' - dat alles leeft, in een voortdurend proces van transformatie - en dat alle materialiteit doordrongen is van een zekere aanwezigheid, zelfs een gevoel van herinnering dat we misschien niet helemaal begrijpen. Ik werk met sluiers om verschillende lagen van aanwezigheid te suggereren. Soms stel ik me een kakofonie voor van momenten binnen een tijdlijn in een bepaalde ruimte, alsof ze allemaal tegelijk hun vitaliteit kunnen uitdrukken.'

ANOHNI

ANOHNI is geboren in Engeland en leeft en werkt in Amerika als muzikant, beeldend kunstenaar en theaterregisseur. In 1995 richtte ze haar performancegroep The Johnsons op, waarmee ze optrad met symfonieorkesten in operahuizen over de hele wereld, waaronder Sydney Opera House, het Royal Opera House in Londen, Teatro Real in Madrid en Carnegie Hall in New York.

Werk van ANOHNI was te zien in de Nikolaj Kunsthal, Kunsthalle Bielefeld, The Hammer Museum, The Kitchen en Sikemma Jenkins Gallery in New York. Ze was co-facilitator van het kunstproject FUTURE FEMINISM, dat werd gepresenteerd in The Hole, New York in 2014 en onderdeel was van ANOHNI's artistieke residentie in Aarhus, Europese Culturele Hoofdstad in 2017.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

4 juni 2023 t/m 29 oktober 2023