Openingstijden, adres & telefoonnummer

Amsterdam Museum Panorama Amsterdam
De tentoonstelling Panorama Amsterdam in het Amsterdam Museum
Ontdek Amsterdam Opnieuw

Sinds 2022 is het Amsterdam Museum tijdelijk verplaatst naar het gebouw van het H'ART Museum. In de nieuwe collectiepresentatie van het Amsterdam Museum, Panorama Amsterdam, een levende geschiedenis van de stad, staan ruim 250 objecten centraal die je een veelzijdig beeld geven van de vele geschiedenissen van de stad. Klassieke iconen uit de stadscollectie naast nieuw of zelden getoond werk.

Bekend en nieuw

Tijdelijk vind je het Amsterdam Museum aan de Amstel, in het gebouw van het H'ART Museum. Tijdens een grootschalige renovatie van het monumentale Burgerweeshuis vindt het Amsterdam Museum hier zijn tijdelijke thuis. Mét een volledig nieuw aanbod aan tentoonstellingen, publieksprogramma’s en kinderactiviteiten. Het Amsterdam Museum toont hier een geheel nieuwe collectiepresentatie die naast de traditionele geschiedenis van Amsterdam ook veel ruimte biedt aan tegengeluiden en minder bekende en recentere geschiedenissen van de stad.

Bewoners aan het woord

Daarnaast zijn in wisselende tentoonstellingen ook bewoners en liefhebbers van de stad aan het woord om ‘hun Amsterdam’ te laten zien. De dependance van het Amsterdam Museum aan de Amstel zal je met bekende objecten uit de collectie en nieuwe of minder bekende werken vooral laten zien dat er niet één geschiedenis van de stad is.

Panorama Amsterdam

In de vaste chronologische presentatie: Panorama Amsterdam, een levende geschiedenis van de stad, geven bekende en ook nieuwe en onbekende verhalen over, en perspectieven op, het verleden van Amsterdam een indruk hoe Amsterdam zich heeft gevormd en zich nog altijd ontwikkelt. Hier zie je ruim 250 objecten die je een veelzijdig beeld geven van de vele geschiedenissen van de stad Amsterdam. Klassieke iconen uit de stadscollectie van Lingelbach en Rembrandt naast kunstenaars als Raquel van Haver, Natasja Kensmil en Brian Elstak.

Verhalen van de stad

Ook is er ruimte voor kleinere tentoonstellingen over de verhalen van de stad van nu. Van Welkom in de Noordside tot Koloniale Verhalen en Collecting the City. Elk half jaar maken ze ruimte voor nieuwe vertellers en verhalen uit de stad Amsterdam.

Museumkaart geldig

Nog geen Museumkaart?

Faciliteiten

• Restaurant