Van Gogh Museum

Vincent op Vrijdag: 50 jaar Van Gogh Museum

vrijdag, 2 juni 2023

Evenement

Deze activiteit is afgelopen.

Het Van Gogh Museum viert dit jaar een bijzondere mijlpaal: het museum bestaat 50 jaar. Al 50 jaar lang inspireert het Van Gogh Museum het publiek met kunstwerken van Vincent van Gogh en zijn tijdgenoten. Op vrijdag 2 juni wordt dit groots gevierd met een speciale editie van Vincent op Vrijdag.

Vanaf 19 tot 23.30 zijn bezoekers welkom in het museum om te genieten van een bijzonder programma vol muziek, dans, film en verhalen. Tijdens Vincent op Vrijdag: 50 jaar Van Gogh Museum wordt niet alleen stilgestaan bij het verleden, maar ook een blik op de toekomst geworpen. Hoe zien de komende 50 jaar eruit? Hoe ziet het museum van de toekomst eruit?

Oudgedienden en jong talent

Een diverse groep artiesten zorgt voor een gevarieerd programma, waarin zowel een plek wordt gegeven aan oudgedienden als aan jong talent. Zo zal Vincent op Vrijdag-veteraan Nnelg (voorheen bekend als Yung Nnelg) wederom het podium bestieren, terwijl het frisse Amsterdamse hiphopcollectief Rens, Jaïr & Ome Uncle hun debuut zal maken in het museum. Ook zal ISH Dance Collectief een bijzondere dansvoorstelling opvoeren, geïnspireerd op de architectuur van het pand waar het museum al 50 jaar in gevestigd is.

Verhalen

Naast muziek en dans is er ook ruimte voor verhalen. Zo zal er een panelgesprek plaatsvinden met oud-medewerkers, die mooie anekdotes uit het verleden zullen delen. Het storytelling-collectief Mezrab verzorgt speciale tours door het gebouw aan de hand van de schilderijen van Van Gogh en persoonlijke anekdotes van de rondleiders. Ook is er in samenwerking met Lab 111 een filmprogramma samengesteld dat zal worden vertoond in het auditorium van het museum. Fatima Ferrari, Donn Stone en DJ Dey.Rey voorzien het feest van spetterende dj-sets en uiteraard zal de blockbuster jubileumtentoonstelling Van Gogh in Auvers. Zijn laatste maanden de hele avond gratis te bezoeken zijn.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

Datum & tijd