Stadsarchief Amsterdam

Clubcultuur in Amsterdam 1980 tot nu

14 oktober 2023 t/m 18 februari 2024

Tentoonstelling

Deze activiteit is afgelopen.

Verken de kern van clubcultuur in Amsterdam van 1980 tot nu met adembenemende foto's, persoonlijke verhalen, historische flyers, video's, muziek, beeldende kunst, documenten en unieke objecten. Een feest der herkenning voor velen en een ontdekking voor iedereen.

Vier de nacht

Het Stadsarchief Amsterdam viert de nacht. Clubcultuur is een spiegel van de tijdsgeest. Clubs zijn van grote culturele en sociale waarde voor de stad en de samenleving, maar de clubervaring is vooral immaterieel.

Oude & nieuwe clubs

Je ziet herinneringen uit onder meer de RoXY, IT, Mazzo, Club11 en Trouw, gecombineerd met de verhalen achter hedendaagse clubs en organisaties zoals Paradiso, Club NYX, De School en Garage Noord. Kunstwerken van Heleen Blanken, Gerald van der Kaap, Bogomir Doringer, Children of the Light en Juha van ’t Zelfde verbinden de clubervaring met zintuigelijke verwondering. Fotografie van onder meer Cleo Campert, Ronald Schmets, Erwin Olaf, Sven Bijma, Max Natkie en Claudie Crommelin.

Eerbetoon

De tentoonstelling is geen chronologisch, historisch overzicht van Amsterdamse clubcultuur, maar belicht verschillende facetten die de nacht belangrijk maken. Innovatie, emancipatie, experiment en creativiteit staan hierbij centraal. Het geheel vormt een eerbetoon aan spraakmakende clubs uit het verleden en heden die een nieuwe generatie inspireren. Een feest der herkenning voor velen die weleens een nacht zijn uit geweest in Amsterdam en een ontdekking voor iedereen.

Wie danst is vrij

Meerdere generaties clubgangers hebben in het Amsterdamse nachtleven hun identiteit ontwikkeld, vriendschappen gesloten en liefdes gevonden. In de club kun je je schaamte afschudden. Regels van de dag tellen niet. Hier vieren jong en oud het gelijktijdig bestaan. Dankzij een samenspel van muziek, dans, licht, decor en andere zintuigelijke prikkels ontstaat ruimte voor totale extase en euforie. In het donker en dicht naast elkaar kun je de waan van de dag even vergeten. Wie danst is vrij.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

14 oktober 2023 t/m 18 februari 2024