Op uitnodiging van SCHUNCK vroeg Dan Zhu beeldend kunstenaar Astrid Nobel om samen te werken aan een nieuwe wandschildering in het trappenhuis van SCHUNCK.
Geen begin en geen einde
De kunstenaars creëerden een wereld waarin droombeelden de boventoon voeren, wisselend van wandvullende schilderingen in kleur naar serene schilderingen in zachte, donkere tinten. Je begeeft je als een soort gewenste of genodigde indringer in de dromen van de beide kunstenaars. Het is daarbij niet van belang of je aan het begin of einde van het trappenhuis begint met kijken, want de wandschildering werkt als bij een cyclus: er is geen begin en geen eind.
Dromen
Dromen vormen voor zowel Zhu alsook voor Nobel al langere tijd een belangrijk uitgangspunt in hun werk. Voor Zhu ligt de nadruk op dagdromen en verbeelding. Haar werk ontstaat en groeit vanuit haar onderbewustzijn, niet vanuit een vooropgezet plan of idee. Bij Nobel ligt de focus op de dromen die zij tijdens haar slaap heeft. Die legt zij vast in haar droomdagboek en een selectie daarvan vormt de basis van haar schilderingen die nu in het trappenhuis te zien zijn.
In elkaars dromen
Gaandeweg kwamen Zhu en Nobel erachter dat sommige dromen die zij hadden met elkaar overeenkwamen, zoals dromen over bedden en trappenhuizen. Op een gegeven moment leek de ene kunstenaar zelfs de droom van de andere kunstenaar te zijn binnengevallen: trespassing dreams. Zo kunnen communiceren vormde een boeiende aanleiding voor de wandschildering. Ze speelden met het idee van overlappende gedachten, grotendeels onbewust ontstaan*. 'Just like two boats sailing on the sea in the dark while moving in different directions in a flash of a moment can be enlightened by each other’s torch',* aldus Zhu.
Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.