Rijksmuseum Twenthe

Van wie is het (platte)land?

9 september 2023 t/m 28 januari 2024

Deze activiteit is afgelopen.

Het museum staat in het teken van de uitdagende vraag: Van wie is het (platte)land?. Met tentoonstellingen en activiteiten haakt het museum aan bij één van de meest urgente maatschappelijke vraagstukken van dit moment: Hoe gaan we om met het platteland, nu en in de toekomst?

De grote kwesties van de toekomst

In 2035 heeft Nederland 19 miljoen inwoners. We moeten de komende 10 jaar een miljoen huizen bouwen en in 2030 onze CO2-uitstoot met 55% gereduceerd hebben. Terwijl we onze weilanden vol zetten met zonneparken moeten we ook extensiever gaan boeren en meer ruimte creëren voor natuur. Grote vraagstukken van onze tijd komen samen op het platteland.

3 tentoonstellingen

De hoofdtentoonstelling Terra Libera , het vrije land, laat zien hoe we door de eeuwen heen naar het land hebben gekeken. Hoe hebben we het ons eigengemaakt en gecultiveerd? De mediakunsttentoonstelling Extractivism draait om grondstofwinning en de gevolgen daarvan. Fotomanifestatie Enschede toont twee fotoseries rond thema’s als grondstofwinning en landgebruik. Het uitgebreide publieksprogramma bij de manifestatie bestaat uit workshops, lezingen, gesprekken, rondleidingen en nog veel meer. Hierin onderzoek je samen met kunstenaars, organisaties en inwoners vragen rondom voedselproductie, energietransitie en onze relatie met het landschap.

Onderzoek door kunstenaars

Rijksmuseum Twenthe heeft 4 kunstenaars gevraagd artistiek onderzoek te doen naar dilemma’s rond het landelijk gebied van Twente. Hoe zou een samenleving eruit kunnen zien waarbij de mens zichzelf ziet als onderdeel van de natuur? Jonas Staal onderzocht dit met ervaringsdeskundigen uit Twente, zoals een wetenschapper, een boer en een planoloog. Samen met 3 boerenbedrijven brengt Wapke Feenstra in beeld hoe het uiterlijk van de koe en daarmee het landschap rondom de koe zijn veranderd. Tanja Engelberts onderzocht de invloed van de fossiele industrie op het Twentse landschap en legde het vast op beeld. En geluidskunstenaar Budhaditya Chattopadhyay brengt verschillende plekken in Twente in kaart, waarmee hij je uitnodigt aandachtiger naar het land te luisteren.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

Leeftijd