Openingstijden, adres & telefoonnummer

Openluchtmuseum Themapark De Spitkeet in Harkema
Een spitkeet, of plaggenhut, werd in 1 dag gebouwd
Huisje van binnen
Het interieur van een spitkeet
Binnenkant van een van de huisjes
Kleiner dan klein: zo leefde men in een holwoning

Wonen in een Holwoning of een Woningwet-woning? Lopend langs de huisje in Openluchtmuseum De Spitkeet zie je hoe mensen tussen 1850 en 1950 op de heide in Friesland en Groningen leefden.

Het openluchtmuseum en themapark De Spitkeet laat op een ruim 4 hectare groot terrein zien hoe mensen op de Friese en Groningse heide het niet gemakkelijk hadden in de periode 1850-1950. Het volk was erg arm en de omstandigheden waren erbarmelijk. De verschillende soorten woningen en omstandigheden laten zien hoe de mensen hier leefden en werkten.

Aan de hand van verschillende soorten huisjes komt de geschiedenis tot leven. De naam van het museum ontleent het aan de Spitkeet, een plaggenhut die in één dag werd gebouwd. Iets meer luxe was er in een Waldhûske, een stenen huis, met bedsteden en aparte ruimte voor het vee. Nog meer comfort was er in de woningwetwoning, vanaf 1909 gebouwd door Stichting Woningbouw Achtkarspelen. Opmerkelijk is de Holwoning, nauwelijks meer dan een verhoging in het landschap. Daar woonden de allerarmsten.

Nog geen Museumkaart?

Faciliteiten

• Drinken
  • Parkeergelegenheid voor auto's
  • Museumwinkel
Meer informatie op de museumsite
De grafzerk van Jacoba Brandlij 1800-1870

Grafzerk

Bekijk het pronkstuk van Openluchtmuseum en Themapark De Spitkeet.