Vrolijk en onbezorgd fietsend je stad of dorp verlaten zoals afgebeeld op deze kleurenlitho, dat is momenteel niet zo vanzelfsprekend. Al geruime tijd zijn we onze onbevangen vrijheid kwijt vanwege een akelig virus. We kijken allen reikhalzend uit naar betere tijden. De figuren op deze litho, reclame voor het fietsenmerk Simplex, genieten er wel van.
Vrijheid
Twee dames op de voorgrond vallen op. Fietsende dames dat was destijds niet vanzelfsprekend. Dit zijn moderne vrouwen. Voor vrouwen betekende de fiets een fysieke, sociale en psychologische bevrijding, die hun vrijheid bevorderde tijdens de voortschrijdende vrouwenemancipatie. Internationaal zien we dan ook steeds vaker vrouwen verschijnen op reclameaffiches voor fietsen. Kunstenaar Ferdinand Hart Nibbrig ontwierp deze strakke, eenvoudige affiche. Hij werkte met frisse kleuren en vanuit het zogenoemde vogelperspectief. Dit is een moderne affiche, een sprekend beeld in tijden van sierlijke art nouveau-kenmerken.
Sierlijke én strakke litho’s zijn vanaf 1 mei 2021 te zien in de expositie Het beeld spreekt! Art nouveau in de Nederlandse affichekunst.