Schilderij de redding van de Turbo van schilder van maritieme voorstellingen H.A. Jaarsma

De redding van de Turbo     Schilder H.A. Jaarsma schilderde de redding van stoomschip de Turbo.

Pronkstuk

Dit schilderij uit 1930 van H.A. Jaarsma is een van de pronkstukken van het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers. Haaike Abraham Jaarsma is een bekende schilder van maritieme voorstellingen uit Den Helder. Hij schilderde het verhaal van de legendarische redding van de opvarenden van het Engelse stoomschip Turbo.

Moeilijke reddingstocht

Op 6 januari 1908 strandde dit stoomschip door een storm op de Zuiderhaaks voor Den Helder. Het schip vervoerde petroleum van Batoum naar Hamburg. Door een enorme grondzee brak de Turbo doormidden. De roeireddingboot van station Nieuwediep werd door de sleepboot Atlas naar de 2 wrakstukken gesleept. Schipper Dorus Rijkers en zijn bemanning maakten 2 moeilijke reddingstochten naar het schip. Bij de tweede tocht op 7 januari ging ook de Huisduiner reddingvlet van schipper Janus Kuiper mee. Na veel inspanning werden door de Nieuwedieper reddingboot en de sleepboot Hercules tenslotte 33 opvarenden van de Turbo gered.

Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers

Willemsoord 60g