Nationaal Glasmuseum

When It's Too Hot, A Score Starts to Unfold

1 april 2023 t/m 24 augustus 2023

Tentoonstelling

Deze activiteit is afgelopen.

When It’s Too Hot, A Score Starts To Unfold: de ervaring van het werken in een team in een glasblazerij, waarbij het soms lijkt alsof er een soort dans ontstaat. Iedereen beweegt in een bepaald tempo om elkaar heen en probeert elkaar niet in de weg te lopen.

Lichamen die dicht langs elkaar bewegen, reageren op elke actie om de ander te assisteren. Net als in een dans, waarbij je inspeelt op elkaars bewegingen. Deze collectieve dans ontstaat in de nabijheid van de hete glasoven en creëert een moment van intense hitte. Als iedereen in dit ritme zit, voelt het alsof zich een muzikale compositie ontvouwt.

Workshop

Deze expositie komt voort uit een project van studenten van de Large Glass department van de kunstacademie Gerrit Rietveld in Amsterdam. De studenten werken daar samen in de glasblazerij van de academie. Dit is de eerste glasblazerij in Nederland waar alleen kunst werd gemaakt, opgericht in 1969 door docent en ontwerper van de Leerdam Glasfabriek Sybren Valkema. In deze glasblazerij komen verschillende individuen en lichamen samen. Het is een plek waar veel verschillende benaderingen van het materiaal glas samenkomen en naast elkaar bestaan. Door middel van een meerdaagse workshop bleek dat de belangrijkste punten in dit project communicatie, vertrouwen, begrip en inclusiviteit naar jezelf en degenen om je heen zijn. Allemaal verbonden door het materiaal.

Tentoonstelling

Dit project gaat over de uitdagingen die glas met zich mee brengt. De studenten treffen zelf soortgelijke obstakels en uitdagingen aan en willen met dit project een diepere verbinding aangaan met elkaar, zichzelf en het medium waarin ze werken. Kan observatie en verkenning hen in nieuwe richtingen leiden en hun werkwijze verder helpen ontwikkelen?

De kunstwerken in deze expositie komen voort uit de workshop. De ervaringen, de vernieuwde (zelf)kennis en begripsvorming worden meegenomen in de eigen kunstpraktijken van de studenten en werken verbindend in het omgaan met glas en het bewegen door gedeelde ruimtes.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

1 april 2023 t/m 24 augustus 2023