Openingstijden, adres & telefoonnummer

wo 11:00 - 17:00 uur
Schotersingel 2
2021 GE Haarlem

Het gebouw waarin Museum van de Geest | Dolhuys gevestigd is. Het voormalige Pest-en Dolhuys van Haarlem
Museum van de Geest | Dolhuys
Virussen, microben en gezondheid van de geest
Hoe zorgen we in de toekomst voor onze geest?
De Toekomstwand
Installatie Hokjesgeest; wijzende vingers die iedereen in een hokje stoppen
Hokjesgeest
Fantastic to feel beautiful again - Tracy Emin
Masker van Damselfrau - Wat maakt jou jou?
Damselfrau
Marc Quinn's Emotonal detox
Emotional Detox - Marc Quinn
Diverse objecten die te maken hebben met de vraag 'Wat is de geest?'
Wat is de geest?

Museum van de Geest | Dolhuys is volledig vernieuwd en eind 2020 heropend. Hier ga je op ontdekkingstocht naar de geest. Die blijkt zo makkelijk nog niet. Want wat is de geest eigenlijk? Zit het in je lichaam of daarbuiten? Kun je je geest beïnvloeden en hoe zorg je ervoor? Aan de hand van persoonlijke verhalen, wetenschap, kunst en levensvragen, ontdek je in het museum meer over je eigen geest én die van de ander.

Grip op de geest

Het museum stuurt je niet alleen op pad. Via een digitale gids hoor je ook de oude muren spreken. Zij leiden je de goede kant op, stellen kritische vragen en dagen je uit. Hoe empathisch ben je? En wat voor persoonlijkheid heb je? Je ontmoet wetenschappers en filosofen die al tijdenlang grip proberen te krijgen op de geest. Ook eigentijdse denkers, rappers en kunstenaars delen hun verhaal. Gaandeweg krijg je inzicht in de manier waarop je oordeelt, want de drang om de menselijke geest in een hokje te stoppen hebben we allemaal…

Kunst

Naast historisch erfgoed bouwt Museum van de Geest ook een kunstcollectie op die een andere kijk op de werkelijkheid biedt: reguliere kunstwerken die afwijking van de norm ter discussie stellen en anderzijds spontane, onconventionele kunstwerken, veelal gemaakt door autodidactische kunstenaars die buiten het reguliere professionele kunstcircuit werken: Outsider Art.

Nog geen Museumkaart?

Faciliteiten

• Museumwinkel
  • Restaurant