Openingstijden, adres & telefoonnummer

Museum Nienoord op het landgoed Nienoord
Het prachtige landgoed Nienoord uit 1524
De schelpengrot in Groningen
Koets en mensen in klederdracht voor het museum
Beleef verhalen van de vroegere bewoners
Exposities in het museum
Een tentoonstelling in de Noordhal

Museum Nienoord is een 19e-eeuwse Groninger buitenplaats van allure, met een bijzondere collectie rijtuigen. Ontdek de verhalen van vroegere bewoners en de 17e-eeuwse schelpengrot in de tuin.

Het museum is gevestigd in een monumentaal kasteel met bijgebouwen en borgtuin. Het complex dateert oorspronkelijk uit 1524. Ontdek de historie van borg Nienoord in de expositie 'Verborgen Verhalen'. Hier duik je op speelse wijze in de boeiende geschiedenis van de borg en haar bewoners.

Rijtuigexpositie

Bezoek de interactieve rijtuigexpositie 'Bestemming Bereikt' en ervaar wat het betekende om in de 19e eeuw te reizen per rijtuig van Leek naar Groningen. Een bezoek aan de 17e-eeuwse schelpengrot in de tuin is ook zeker de moeite waard.

Nog geen Museumkaart?

Faciliteiten

• Restaurant
  • Rolstoeltoegankelijk
  • Drinken
  • Parkeergelegenheid voor auto's
  • Museumwinkel
Meer informatie op de museumsite
Sleepkoets Nienoord

Sleepkoets

Een van de oudste, fraaiste en ook meest curieuze objecten die je kunt vinden in het rijtuigmuseum is de toeslede of sleepkoets. Het is een toegedekte slede die vroeger mensen over de Amsterdamse straten voortsleepte.

Zien & doen in Museum Nienoord, Borg en Nationaal Rijtuigmuseum