Museum Jan Cunen

Bo Stokkermans met Open Closet Archive

1 september 2023 t/m 4 februari 2024

Deze activiteit is afgelopen.

Ontdek de intrigerende wereld van Bo Stokkermans' Open Closet Archive in Museum Jan Cunen. Een unieke kijk op de betekenis van alledaagse voorwerpen.

Open Closet Archive werpt vragen op

In de Gastenkamer krijgen kunstenaars de ruimte hun werk te tonen in relatie tot de lopende tentoonstellingen. Met een uiterst persoonlijke archiefopstelling reflecteert Bo Stokkermans (Tilburg, 1995) op spullen en hun wisselende betekenis. De installatie sluit daarmee naadloos aan bij de archeologische vondsten uit De Vorst van Oss & tijdgenoten: ooit iemands bezit, nu te zien in de context van een museum.

Stellingkasten vol

Stellingkasten vol persoonlijke, tegelijk voor iedereen herkenbare spullen: Bo Stokkermans toont de voorwerpen waarmee hij leeft in de vorm van een archief, compleet met inventarislijst. Je ziet wat Bo draagt, maakt, bewaart en verzamelt en je kunt bladeren in notitieboeken, correspondenties lezen of kleding uitvouwen en zelfs aantrekken.

Waarom bewaren we?

De archiefopstelling ontstond in 2021 uit een behoefte aan overzicht na een lange periode zonder vaste verblijfplaats. Open Closet Archive weerspiegelt Bo’s afwegingen en werpt ook universele vragen op over hoe wij ons verhouden tot de spullen waarmee we ons omringen. Waarom bewaren we iets? Is het ons bezit of leven we ermee samen? Welke verantwoordelijkheid dragen we voor een object? En hoe dragen spullen bij aan beeldvorming, over onszelf en anderen?

Aanraken mag

De samenstelling van het archief verandert gedurende de tentoonstelling. Door aanraking van het publiek, maar ook als Bo een broek of tent nodig heeft en naar Oss afreist om het benodigde voorwerp tijdelijk te ‘lenen’. Let op: alleen Bo mag de spullen buiten deze museumzaal gebruiken. Aanraken en oppakken mag met zorg, maar leg alles terug, zodat de getoonde voorwerpen na de tentoonstelling weer bij Bo zijn.

Springplank voor jong talent

Bo Stokkermans maakte deel uit van de Brabantse talenthub jump!, waarin Museum Jan Cunen coach en partner is.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

1 september 2023 t/m 4 februari 2024