Openingstijden, adres & telefoonnummer

Museum In 't Houten Huis, De Rijp
Museum In 't Houten Huis
terraszijde Museum In 't Houten Huis, De Rijp

Vroeger had Nederland walvisvaarders. In Museum in 't Houten Huis leer je er van alles over, naast de rijke historie van het Schermereiland en zijn zeevarende bewoners.

Zeevaart en vissers

In het museum leer je over de haringvisserij, walvisvaart en zeevaart. Bewonder de collectie van zeekaarten, journalen en prenten en dompel je onder in de wereld van de zeevaart.

Houten huis

De walvis- en zeevaart was prominent in De Rijp. Je ontdekt ook de geschiedenis van de houten huizen, zoals het museum zelf ook in zetelt in een huis met een houten constructie uit de 18e eeuw.

Nog geen Museumkaart?

Faciliteiten

• Rolstoeltoegankelijk
  • Drinken
  • Parkeergelegenheid voor auto's
  • Museumwinkel
Meer informatie op de museumsite
Schilderij van de Grote brand van de Rijp in 1654

De Grote brand van De Rijp in 1654

In de nacht van 6 op 7 januari 1654 loeide in De Rijp een harde zuidwester storm. De wieken van een hennepmolen draaiden hierdoor zo hard dat de molen vlam vatte. Egbert van der Poel (1621-1664) heeft de ramp in 1662 op paneel vastgelegd.