Museum Huis Doorn

Aan tafel in Museum Huis Doorn

Maandag 20 mei van 13 tot 17 uur

Evenement

Deze editie is het thema ‘Aan Tafel!’. Eten vervulde een belangrijke rol bij kastelen en buitenplaatsen. Ze hadden bijvoorbeeld vaak hun eigen moestuinen, enorm veel keukenpersoneel, uitgebreide tafeletiquette en prachtige serviezen.

Dag van het Kasteel

Tijdens deze Dag van het Kasteel is het thema ‘Aan Tafel!’. De focus ligt op de voedselcultuur van kastelen en buitenplaatsen. Eten was niet alleen noodzakelijk maar ook een luxe en een manier om met hun rijkdom te kunnen pronken.

Living History-route

Tijdens de Dag van het Kasteel organiseert museum Huis Doorn een ‘living history-route’. Bezoekers maken een wandeling door het park en het hoofdhuis en maken kennis met het huis- en tuinpersoneel van de de laatste Duitse keizer Wilhelm II. Alle bezoekers ontvangen een informatieboekje met leuke achtergrondinformatie en een recept.

Speciale activiteit voor kinderen

De kinderen kunnen meedoen aan een 'vossenjacht', ze gaan op zoek naar alle historische personeelsleden en stellen ze een vraag. Als ze alle antwoorden inleveren ontvangen ze een prijsje.

De personeelsleden zijn allemaal druk met de voorbereidingen voor een groot diner. Vanuit het perspectief van het personeel leren bezoekers door te luisteren en te vragen wat er allemaal kwam kijken bij het voorbereiden van dagelijkse en feestelijke maaltijden voor de ex-keizer, zijn vrouw en hun gasten. Waar kwam het voedsel vandaan? Hoe en door wie werd het bereid? Hoe en waarmee werd de tafel in de eetkamer gedekt? Hoe ging het opdienen van de gerechten? Wat weten we van de menusamenstelling en de tafelschikking? En last but not least: mocht het personeel een fooi verwachten na afloop van het diner?

Praktische informatie

De dag van het Kasteel is op Tweede Pinksterdag 20 mei as. Het museum is geopend van 11.00 uur tot 17.00 uur. De kassa sluit om 16.00 uur. Tijdens de Dag van het Kasteel gelden de reguliere toegangsprijzen.

Bezoekersinformatie

Toegang is inbegrepen bij een entreeticket voor het museum.

Leeftijd

Voor 5 t/m 18 jaar en volwassenen