Openingstijden, adres & telefoonnummer

4357 BE Domburg

Marie Tak van Poortvliet Museum Domburg
Het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg

Het Marie Tak van Poortvliet Museum Domburg ontleent zijn naam aan de kunstverzamelaarster, antroposofe en landbouwpionierster Marie Tak van Poortvliet (1871-1936) die in het begin van de 20e eeuw een villa in Domburg liet bouwen.

Badcultuur

Badplaatsen lijken van nature kunstenaars aan te trekken. In Domburg werd die aantrekkingskracht nog verhoogd door de ongekunstelde schoonheid van de omgeving, de bijzondere lichtval langs de kust en de weerschijn daarvan over Walcheren. Het grillige duinlandschap, de altijd weer anders lijkende zee en de oude bossen die het dorp omzomen hebben vele dichters, componisten, schrijvers en vooral schilders geïnspireerd. Rond 1900, toen de kunstenaar Jan Toorop (1858-1928) voor het eerst in Domburg kwam, sprak men al over een badseizoen en een gevestigde badcultuur. De museumcollectie omvat werken van onder anderen Jan Toorop en - in reproductie - Piet Mondriaan.

Nog geen Museumkaart?

Faciliteiten

• Rolstoeltoegankelijk
  • Drinken
  • Parkeergelegenheid voor auto's
  • Museumwinkel
Meer informatie op de museumsite
Prachtig werk van Jan Toorop

Domburgse handwerkster

Een prachtig werk dat Toorop in Domburg maakte. Het Marie Tak van Poortvliet Museum is er heel blij mee.