Joods Museum

De materiële cultuur van het jodendom

zondag, 5 februari 2023

Deze activiteit is afgelopen.

Altijd al meer willen weten over Joodse geschiedenis, feestdagen en rituelen? In het Joods Museum zijn onder het motto Jodendom voor Dummies 3 cursussen in samenwerking met Joods Educatief Centrum Crescas. Op 5 februari spreekt Lisa de Goffau op de 3e cursus.

Jodendom voor Dummies

In het Joods Museum vindt in samenwerking met Joods Educatief Centrum Crescas een drieluik plaats: hoogleraar Bart Wallet belicht de geschiedenis van het jodendom in Nederland, historicus Leo Mock zet de jaarcyclus van het jodendom uiteen en junior conservator Lisa de Goffau vertelt over de materiële cultuur van het jodendom aan de hand van de collecties van het Joods Museum.

Materiële cultuur van het jodendom

In het 3e deel van de cursus Jodendom voor dummies duik je met Lisa de Goffau in de materiële cultuur van het Joodse leven en de Joodse geschiedenis van Amsterdam aan de hand van de collecties van het Joods Museum. Van de eerste Torarol van de Portugees-Israëlietische Gemeente, meegebracht door de bekende rabbijn Uri haLevi, langs het innemende portret van een onbekende vrouw door schilder Meijer de Haan naar de moderne designs voor ceremoniële voorwerpen van ontwerper Piet Cohen. Zowel bekende publieksfavorieten als minder bekende objecten en kunstwerken die het depot niet zo vaak verlaten, komen aan bod.

Praktisch

Zondag 5 febuari van 11-13 uur in het auditorium van het museum. De kosten voor 3 cursusdagen zijn € 45 of € 15 voor 1 cursusdag. Tickets zijn te koop op de website van het Joods Educatief Centrum Crescas.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

zondag, 5 februari 2023