Centraal Museum

Gesprekkenserie CM x FOTODOK: zwarte identiteit en representatie

Zaterdag 25 mei van 14 tot 15:30 uur

Lezing

Hoe komt het dat we bijna alleen maar mannelijke, witte fotorealisten kennen? Wat kunnen we leren over de impact van beeldcultuur van vroeger en nu als we de representatie van Zwarte mensen in beeldende kunst en fotografie onderzoeken? Daarover gaan diverse gasten op 25 mei in gesprek.

Zwarte identiteit en representatie

De kunstenaars die vaak tot de klassieke canon van fotorealisme gerekend werden vonden dat het onderwerp van hun werk er eigenlijk niet toe deed. Het ging hen om het creëren van een nieuwe schilderstijl waarbij ze de rol van het beeld in de samenleving centraal stelden. Deze kunstenaars waren – met enkele uitzonderingen – wit, mannelijk en Noord-Amerikaans. In de jaren '60 en '70 stond er echter tegelijkertijd met hen een generatie kunstenaars op die ook fotorealistisch werkten, maar met een nadrukkelijk geëngageerde beeldtaal. Zij daagden de heersende norm uit en bekritiseerden traditionele representatie van vrouwen en Zwarte mensen.

Barkley L. Hendricks

Afro-Amerikaanse kunstenaars als Barkley L. Hendricks voelden de taak om de afwezigheid ofwel neerbuigende afbeeldingen van Zwarte mensen in de westerse kunstgeschiedenis te corrigeren. Vernieuwend was Hendricks’ hyperrealistische oog voor de textuur, tint en detail van de zwarte huid. Hij zei hierover: ‘Ik probeer altijd de schoonheid en de verscheidenheid van de huidskleuren die we Zwart noemen aan bod te laten komen.’ Hendricks’ oeuvre is nog steeds van grote invloed op kunstenaars van latere generaties, onder wie Kehinde Wiley en Esiri Erheriene-Essi wier werk ook in de tentoonstelling Op scherp te zien is. Ook fotografen en andere hedendaagse kunstenaars bieden een kritische blik op onze beeldcultuur in verleden en heden, met aandacht voor de representatie van Zwarte identiteit.

Te gast

Bij deze editie van De impact van beeldcultuur zijn te gast: Iris Kensmil (beeldend kunstenaar) en Sara Blokland (beeldend kunstenaar, onderzoeker en curator fotografie). Voorafgaand aan het gesprek vindt een inleidend interview plaats met Esmee Postma, gastconservator van Op scherp. De gasten worden geïntroduceerd door een beeldcolumn samengesteld door Femke Rotteveel, directeur van FOTODOK.

Bezoekersinformatie

Toegang is inbegrepen bij een entreeticket voor het museum.

Museumkaart geldig

Let op: vooraf reserveren is nodig

Datum & tijd

Zaterdag 25 mei van 14 tot 15:30 uur