De beker die Rampjaar 1672 overleefde     Zilversmid Michiel Esselbeeck maakte deze beker in 1660 voor Deventer burgemeester Arnold van Boeckholt.

Deze prachtige beker van zilversmid Michiel Esselbeeck werd in 1660 gemaakt voor de Deventer burgemeester Arnold van Boeckholt. Meer burgemeesters kregen dergelijke bekers aangeboden na trouwe dienst.

Die siersmeedwerken, een ware zilverschat, werden in het stadhuis bewaard. In het rampjaar 1672 werd Deventer belegerd door de troepen van de bisschop van Münster. De gevreesde brandbommen van zijn leger dreigden de stad in vuur en vlam te zetten. Burgemeester Hendrick Nilant zag zich genoodzaakt de stad over te geven. De vijand werd betaald met stadstegoeden en met omgesmolten zilver. Ook de burgemeestersbekers moesten er aan geloven.

Dit exemplaar is het enige overgebleven stuk omdat de familie de bokaal veilig kon stellen door het voortijdig te kopen. De beker werd veel later, in 1953, aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en is van grote historische waarde als herinnering aan die verloren zilverschat.

Museum De Waag

Brink 56