Nationale Museumweek 2022

Kwart van Nederlandse musea kampt met financiële problemen

Campagnebeeld NMW 2022 Open je Wereld

Bezoekcijfers blijven achter: maandag start Nationale Museumweek om publiek extra te stimuleren.

Amsterdam, 01-04-2022 – Ongeveer 25% van de Nederlandse musea dreigt dit jaar in de financiële problemen te komen. Het gaat vooral om musea die de gemeente als hoofdfinancier hebben en om privé-gefinancierde musea, die geen subsidie ontvangen. Dat blijkt uit een interne rondgang van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van de ruim 450 musea in Nederland, in aanloop naar de Nationale Museumweek (4 t/m 10 april). Hoofdreden voor de problemen zijn de veel lagere bezoekcijfers dan vóór de verplichte coronasluitingen. Een extra reden om het publiek weer te stimuleren tot een bezoek: maandag start de Nationale Museumweek met als thema ‘open je wereld’. Musea zijn onze plekken van inspiratie en verwondering. Van bezinning en herkenning. Een ontmoetingsplaats die het gesprek activeert tussen mensen met verschillende achtergronden en wereldbeelden: juist ook in deze overweldigende tijden!

Voor de coronacrisis waren er jaarlijks 33 miljoen bezoeken aan musea, waarvan 10 miljoen door buitenlandse toeristen. Na de coronacrisis is die laatste groep nog niet teruggekeerd en blijft ook veel binnenlands publiek uit voorzichtigheid thuis. Daar bovenop komen de hogere energieprijzen, extra subsidie is voor veel musea daarom noodzakelijk. De oproep aan gemeenten is om het beschikbare restant van de ruim 400 miljoen voor lokale cultuur (zoals adviesbureau Berenschot in opdracht van de VNG heeft berekend) ook daadwerkelijk aan culturele instellingen zoals musea te besteden.

Marcel Teheux (Nederlands Zilvermuseum Schoonhoven): “de situatie voelt als ‘keeping up appearances’. We hebben flink (ongeveer 50%) ingeteerd op de publieksinkomsten en reserves. Tentoonstellingen zijn verlengd en nieuwe tentoonstellingen zijn voornamelijk uit eigen collectie samengesteld, om kosten te besparen en ook hier resulteert dat in minder urgentie voor bezoek, een neerwaartse spiraal”. Ook Minke Schat (Museum Panorama Mesdag) voelt de urgentie: “er is veel concurrentie op de vrijetijdsmarkt, daarnaast is het publiek nog voorzichtig. De grote aantallen buitenlandse toeristen blijven nog weg, waarbij ook de oorlog in Oekraïne nu een rol speelt. Zonder aanvullende steun krijgen we te maken met grote financiële uitdagingen”.

MuseumVrij in Museumweek

Komende maandag start de Nationale Museumweek (4 t/m 10 april), een landelijke campagne van de museumbranche, om het publiek met speciale activiteiten nog eens extra te verwelkomen. Ook is er een speciale videoreeks met Museumweek-ambassadeurs Quinty Misiedjan en Splinter Chabot die de proef op de som nemen: wat is de kracht van musea, de objecten en verhalen?

In het kader van het thema #OpenJeWereld is er bovendien een ludieke actie waarin werkgevers opgeroepen worden om werknemers een paar uur MuseumVrij te geven. Even de dagelijkse sleur vergeten, opladen en er daarna weer vol energie tegenaan: een win-win!

Werkgevers als Warsteiner, Gorillas en onderzoeksbureau Motivaction hebben zich al aangemeld via https://www.museum.nl/nl/museumweek. "Bij Gorillas zit kunst en cultuur in het DNA. Door dit sympathieke initiatief werden we er bewust van dat kunst en cultuur niet alleen na werk bezocht hoeft te worden, maar het ook fijn is om even uit je werk te breken.", aldus Joost Claessens (Gorillas). Op woensdag 6 april is er een speciale MuseumVrij-activiteit in het Fries Museum. Wil je daarbij zijn? Geef een seintje via onderstaande contactgegevens. Op www.museum.nl is het overzicht van alle Museumweek-activiteiten en -initiatieven beschikbaar.

Museumvrij.nl

Over de Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement van 450 musea in het hele land die samen zoveel mogelijk mensen ontvangen. Om het publiek inspiratie te bieden, ruimte om te verwonderen: een wereld te openen! Het thema van de achtste Nationale Museumweek, 4 t/m 10 april) is daarom #OpenJeWereld. Door de coronapandemie en de bijbehorende maatregelen stond de toegang tot cultuur flink onder druk in de afgelopen twee jaar. Musea in het hele land hebben eindelijk de deuren weer voor publiek geopend, zonder beperkingen. Daardoor is de Nationale Museumweek, na twee online edities, weer tastbaar. Dat tastbare museumbezoek zetten we extra in de spotlights tijdens de Museumweek. Door in te gaan op de échte ervaring in een museum en wat dat met je doet in deze overweldigende tijden. Musea zijn onze plekken van inspiratie en verwondering. Van bezinning en herkenning. Een ontmoetingsplaats die het gesprek activeert tussen mensen met verschillende achtergronden en wereldbeelden. Open je wereld in de Nationale Museumweek 2022!

Over de Museumvereniging

De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van ruim 450 musea in Nederland. Samen werken zij aan het versterken van het publiek belang van musea door een blijvende binding van alle inwoners van ons land met museale collecties te stimuleren. De Museumvereniging is ook initiatiefnemer van het digitale platform Museumkids en de Museumkidsweek die jaarlijks plaatsvindt tijdens de herfstvakantie. Verder is de vereniging uitgever van de Museumkaart. In 2019 hebben zo'n 1,4 miljoen kaarthouders ruim 9 miljoen bezoeken gebracht waarvoor de musea meer dan 60 miljoen euro hebben ontvangen. Juist in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Want alleen samen vertellen musea het steeds veranderende verhaal van onze samenleving.

Voor meer persinformatie:

Chris Janssen
06 1202 7768
chris@museumweek.nl