Donderdag 22 april: de leukste Museumweek van het heelal!

We hebben vast allemaal wel eens ’s nachts naar boven gekeken om de mooie sterrenhemel te bewonderen. Kleine lichtpuntjes, zo ver weg dat je het eigenlijk niet kan bevatten. Hoe zou het zijn om op de maan te zijn? Te vliegen door de ruimte, gewichtloosheid ervaren? Zou dat het ultieme vrijheidsgevoel geven?

Als je vanavond naar boven kijkt, pak dan de kijktips van Museum Sterrenwacht Sonnenborgh erbij. Hier vind je wat je die avond voor bijzonders aan de hemel ziet, allemaal op een rijtje. En we hebben geluk: van 20 tot en met 23 april kun je de Lyriden zien, vallende sterren die jaarlijks langs ons flitsen.

De meeste mensen wonen natuurlijk op onze oude vertrouwende ruimterots, de Aarde. Maar sommigen wonen in de ruimte! Al 20 jaar bevolken astronauten het International Space Station (ISS). Om deze mijlpaal te vieren het de Space Expo een digitale foto-expositie gemaakt met beelden uit de archieven van ESA en NASA.

Of misschien is de Moonflow Yoga (chandra vinyasa) van het Tropenmuseum wat voor jou! In tegenstelling tot ‘normale’ yoga staan hier niet de houdingen maar de bewegingen centraal om balans en ritme te bereiken. Yogadocent en cultureel antropoloog Padamini geeft twee online sessies onder de grote maan in de hal van het museum.

Krijg je nou niet genoeg van de hemelse activiteiten? Kijk dan op museum.nl voor de complete lijst. En doe mee aan de Museumkids Escape Game, waar je het mysterie van de verdwenen pronkstukken kan ontrafelen. Wil je meer tips voor tijdens de Museumweek? Volg ons dan op social media - op Facebook en @MuseumweekNL op Twitter en Instagram. Hier zie je ook elke dag om 17.00 Museumweek met Splinter waarin Splinter Chabot je meeneemt naar een museum dat een activiteit organiseert voor de #Museumweek.