Dinsdag 20 april: door Nederland, door heel Nederland

Nederlandse kunst in de Nationale Museumweek

Victory Boogie Woogie - Piet Mondriaan

Nu de Nationale Museumweek is afgetrapt doen we onze best om zo veel mogelijk musea en hun collecties in het zonnetje te zetten. Sommige collecties zijn voorwerpen uit verre landen. Maar andere komen juist van heel dichtbij, gewoon uit Nederland. Vandaag gaan we kunst bekijken gemaakt door Nederlanders. En waar soms het museum te ver weg was om te bezoeken, brengen wij het nu naar je toe.

Ga bijvoorbeeld naar het Rijksmuseum Boerhaave! In dit museum kan je naast de vaste collectie met onder andere microscopen van Antoni van Leeuwenhoek ook de tijdelijke tentoonstelling ‘Besmet!’ zien. Leuk onderwerp toch?

Naast het Rijksmuseum Boerhaave tref je in Leiden ook Naturalis. In 2019 opende dit museum vol trots, na maanden van herinrichting, haar deuren voor het publiek. Maar helaas konden niet veel mensen er nog van genieten - tot nu. Neem een kijkje in een compleet gedigitaliseerd Naturalis en loop langs de leuke, indrukwekkende en grappige tentoonstellingen die het te bieden heeft. Met een beetje geluk tref je Freek Vonk hier ook, die je graag wat vertelt over wat er te zien is.

Ben je toch meer van de kunst, of heb je gewoon zin in een klassieker? In het Rijksmuseum Amsterdam kun je op je gemak en in alle rust door de Eregalerij dwalen. Geen rijen voor de Nachtwacht of suppoosten die je boos aankijken als je te dichtbij staat.

Natuurlijk hebben we naast deze musea nog veel meer te bieden, van workshops tot rondleidingen. Of doe mee aan de Museumkids Escape Game en ontrafel het mysterie van de verdwenen pronkstukken. Wil je meer tips voor tijdens de Museumweek? Volg ons dan op social media - Facebook en @MuseumweekNL op Twitter en Instagram. Hier zie je ook elke dag om 17.00 Museumweek met Splinter waarin Splinter Chabot je meeneemt naar een museum. Ben jij klaar voor de #Museumweek?