Amsterdam Museum aan de Amstel

Refresh Amsterdam #2: War & Conflict

7 oktober 2023 t/m 25 februari 2024

Deze activiteit is afgelopen.

Hoe bepaalt geweld uit het verleden je leven in het heden? Wat geef je door aan volgende generaties? Twintig kunstenaars uit verschillende disciplines tonen met hun werk hoe oorlogen en conflicten over de hele wereld en door de tijd heen een rol spelen in de stad Amsterdam.

Geleden én bijgedragen

Amsterdam is mede gevormd door oorlogen en de gevolgen daarvan. Zo is de stad al eeuwenlang een toevluchtsoord voor velen. Tegelijkertijd heeft Amsterdam zelf ook bijgedragen aan oorlog en onderdrukking op diverse plekken in de wereld. Dit samen resulteert in een grote diversiteit aan bewoners. Veel mensen dragen oorlog met zich mee, ook in Amsterdam.

De tweede keer

Refresh Amsterdam is een tweejaarlijkse, interdisciplinaire manifestatie rond Amsterdamse stadscultuur. Deze tweede editie is georganiseerd samen met meer dan twintig Amsterdamse culturele instellingen, met het collectief We Sell Reality als hoofdpartner. Op diverse locaties is nog meer werk te zien van de hier getoonde makers en er is een wekelijks publieksprogramma van talks en performances verspreid door de stad.

Diverse locaties

Zolang Refresh Amsterdam #2 te zien is, zijn op diverse locaties in de stad werken van de geselecteerde makers te zien, zoals het tweede deel van Clinton Kabena’s installatie Landed Rock (2022) op de NDSM-werf, het neonkunstwerk Bidnan3eesh (WE WANT TO LIVE) (2022) van Susanne Khalil Yusef bij OBA Oosterdok en de installatie Overtoom 274 (2023) van Pieter Paul Pothoven bij het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG).

De makers

De namen van de geselecteerde kunstenaars, soms in duo’s of als collectief, zijn Nasam Abboud & Yazan Maksoud & Roua Jafar, Kristina Benjocki, Marcel van den Berg, Luan Buleshkaj, Dina Danish, Ehsan Fardjadniya & Raul Balai, Tina Farifteh, Clinton Kabena, Aysen Kaptanoglu, Susanne Khalil Yusef, Gert Jan Kocken, Senka Milutinovic, Vika Mitrichenko, Sithabile Mlotshwa, Pieter Paul Pothoven, Ratu R. Saraswati, Anika Schwarzlose & Elena Khurtova, Victor Sonna, Handan Tufan en We Sell Reality.

Trailer Refresh Amsterdam #2

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

7 oktober 2023 t/m 25 februari 2024