De Sterallures van Spanjaard
Until 15 March 2026 from 11:30 to 16:30
Exhibition
Merken als Kenmore-overhemden, Cinderella-lakens en Teddy-luiers: generaties Nederlanders groeiden ermee op. Achter deze namen stond textielfabriek Spanjaard uit Borne, een Twents bedrijf dat in de jaren zestig landelijk de toon zette met vooruitstrevende marketing en design.
Een begrip
De wortels van Spanjaard gaan terug naar het begin van de 19e eeuw. Naar Salomon Jacob Spanjaard, een koopman die textiel en kleding verhandelde. De dorpsweverij in Borne groeide uit tot een immense fabriek met duizenden werknemers en merken die in heel Nederland werden gebruikt. De bekendste waren Kenmore-overhemden met het sterretje op de manchet, de Cinderella-lakens en de Teddy-luiers. Merknamen die tot op de dag van vandaag nog steeds bestaan. Vooral de Kenmore-overhemden kregen een exclusieve positie: ze waren alleen verkrijgbaar bij geselecteerde dealers, ondersteund door speciaal etalagemateriaal, lichtbakken en landelijke advertentiecampagnes.
Marketing
Spanjaard begreep al vroeg dat merk en imago bepalend zijn. Alles werd zorgvuldig op de markt gebracht met herkenbare etalagematerialen, grootse reclamecampagnes en landelijke promotietours. Het bedrijf werkte samen met grote landelijk bekende reclamebureaus, met tal van bekende Nederlanders én met illustratrice Fiep Westendorp. Haar iconische ontwerpen spreken tot op de dag van vandaag nog tot de verbeelding. Niets was te gek. Bioscoopdia’s met de naam van de plaatselijke winkelier. Spanjaard liet zelfs promotiesingles maken die klanten bij huishoudtextiel kregen. Een ongebruikelijke actie in die tijd, waarmee het bedrijf zich duidelijk onderscheidde en waarmee Spanjaard liet zien hoe creatief en effectief marketing kon zijn.
landelijke geschiedenis
Na de sluiting in 1973 verdween de fabriek, maar de merken en herinneringen bleven. Het museum toont al langer objecten en verhalen in de Spanjaardkamer, maar brengt met De Sterallures van Spanjaard dit erfgoed nu in volle breedte onder de aandacht. De tentoonstelling laat producten, foto’s, reclame-uitingen en verhalen van oud-medewerkers zien. Daarmee wordt duidelijk dat Spanjaard niet alleen Twentse trots was, maar ook een hoofdstuk in onze landelijke geschiedenis van consumptiecultuur, marketing en design.
Visitor information
Access
Included in the museum ticket.
Netherlands Museum Pass valid
Date
Until 15 March 2026 from 11:30 to 16:30
| Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | Su |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | Su |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | Su |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | Su |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
| 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
| 30 | 31 |
Location
Museum Bussemakerhuis
7622 ED Borne
Open today from 11:30 until 16:30
| Day | Opening hours |
|---|---|
| Sat - Sun | 13:00 - 16:30 |
| Mon | Closed |
| Tue - Thu | 11:30 - 16:30 |
Discover more
Purchase a Netherlands Museum Pass or a ticket to a museum
Netherlands Museum Pass
Purchase the Netherlands Museum Pass to visit more than 400 museums in the Netherlands for one year.
| Type of Museum Pass | Price |
|---|---|
| Adult Pass | € 75 |
| Young Person Pass | € 39 |
| Kids Pass | € 39 |
Ticket prices De Sterallures van Spanjaard
With Netherlands Museum Pass |
free of charge |
Standard tickets Museum Bussemakerhuis
| Group tickets | Price |
|---|---|
| 0 t/m 12 jaar | free of charge |
| 13 t/m 18 jaar | € 9 |
| Volwassenen | € 9 |