De Sterallures van Spanjaard
Bis einschl. 15 März 2026 von 11:30 bis 16:30
Ausstellung
Merken als Kenmore-overhemden, Cinderella-lakens en Teddy-luiers: generaties Nederlanders groeiden ermee op. Achter deze namen stond textielfabriek Spanjaard uit Borne, een Twents bedrijf dat in de jaren zestig landelijk de toon zette met vooruitstrevende marketing en design.
Een begrip
De wortels van Spanjaard gaan terug naar het begin van de 19e eeuw. Naar Salomon Jacob Spanjaard, een koopman die textiel en kleding verhandelde. De dorpsweverij in Borne groeide uit tot een immense fabriek met duizenden werknemers en merken die in heel Nederland werden gebruikt. De bekendste waren Kenmore-overhemden met het sterretje op de manchet, de Cinderella-lakens en de Teddy-luiers. Merknamen die tot op de dag van vandaag nog steeds bestaan. Vooral de Kenmore-overhemden kregen een exclusieve positie: ze waren alleen verkrijgbaar bij geselecteerde dealers, ondersteund door speciaal etalagemateriaal, lichtbakken en landelijke advertentiecampagnes.
Marketing
Spanjaard begreep al vroeg dat merk en imago bepalend zijn. Alles werd zorgvuldig op de markt gebracht met herkenbare etalagematerialen, grootse reclamecampagnes en landelijke promotietours. Het bedrijf werkte samen met grote landelijk bekende reclamebureaus, met tal van bekende Nederlanders én met illustratrice Fiep Westendorp. Haar iconische ontwerpen spreken tot op de dag van vandaag nog tot de verbeelding. Niets was te gek. Bioscoopdia’s met de naam van de plaatselijke winkelier. Spanjaard liet zelfs promotiesingles maken die klanten bij huishoudtextiel kregen. Een ongebruikelijke actie in die tijd, waarmee het bedrijf zich duidelijk onderscheidde en waarmee Spanjaard liet zien hoe creatief en effectief marketing kon zijn.
landelijke geschiedenis
Na de sluiting in 1973 verdween de fabriek, maar de merken en herinneringen bleven. Het museum toont al langer objecten en verhalen in de Spanjaardkamer, maar brengt met De Sterallures van Spanjaard dit erfgoed nu in volle breedte onder de aandacht. De tentoonstelling laat producten, foto’s, reclame-uitingen en verhalen van oud-medewerkers zien. Daarmee wordt duidelijk dat Spanjaard niet alleen Twentse trots was, maar ook een hoofdstuk in onze landelijke geschiedenis van consumptiecultuur, marketing en design.
Besucherinformationen
Zugang
Zugang ist bei einer Eintrittskarte für das Museum inbegriffen
Niederländische Museumskarte gültig
Datum
Bis einschl. 15 März 2026 von 11:30 bis 16:30
| Mo | Di | Mi | Do | Fr | Sa | So |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Mo | Di | Mi | Do | Fr | Sa | So |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Mo | Di | Mi | Do | Fr | Sa | So |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Mo | Di | Mi | Do | Fr | Sa | So |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
| 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
| 30 | 31 |
Standort
Museum Bussemakerhuis
7622 ED Borne
Heute von 11:30 bis 16:30 Uhr geöffnet
| Tag | Öffnungszeiten |
|---|---|
| Sa - So | 13:00 - 16:30 Uhr |
| Mo | Geschlossen |
| Di - Do | 11:30 - 16:30 Uhr |
Noch mehr entdecken
Den Niederländische Museumskarte oder ein Tagesticket kaufen
Niederländische Museumskarte
Holen Sie sich den Niederländische Museumskarte und erhalten Sie für ein ganzes Jahr Zugang zu den fast 400 niederländischen Museen.
| Pass-/Kartentyp | Preis |
|---|---|
| Erwachsenenkarte | € 75 |
| Juniorkarte | € 39 |
| Kinderkarte | € 39 |
Ticketpreise De Sterallures van Spanjaard
Mit Niederländische Museumskarte |
Kostenlos |
Reguläre Eintrittspreise Museum Bussemakerhuis
| Gruppe | Preis |
|---|---|
| 0 t/m 12 jaar | Kostenlos |
| 13 t/m 18 jaar | € 9 |
| Volwassenen | € 9 |