Teylers Museum

Vrouwen in Focus - Rondleidingen en workshop op Internationale Vrouwendag

vrijdag, 8 maart 2024

Rondleiding

Deze activiteit is afgelopen.

Waarom geen Hendrika, Maria of Caroline in plaats van Martinus, Eugène of Hendrik? Onder de bekende namen van wetenschappers die zijn verbonden aan Teylers Museum, zoals Van Marum, Dubois of Lorentz, zit zelden de naam van een vrouw.

Internationale Vrouwendag

Toch lieten talloze vrouwen zich niet wegzetten in de door mannen gedomineerde wereld van kunst en wetenschap. Op vrijdag 8 maart, tijdens Internationale Vrouwendag, leer je onder meer Hendrika van Leeuwen, Maria Sibylla Merian en Caroline Herschel en hun bijdragen aan de wetenschap kennen. Hoor meer over hun wetenschappelijke ontdekkingen, geniet van de kunstwerken en laat je inspireren door hun persoonlijke verhalen waarin intellect, doorzettingsvermogen, miskenning en tegenwerking een grote rol spelen. Op 8 maart delen vrouwen de verhalen van vrouwen:

Unieke boeken in Teylers bibliotheek

Eulàlia Gassó Miracle, conservator wetenschap, neemt je mee naar de historische bibliotheek en toont daar het werk van enkele vrouwelijke wetenschappelijke illustratoren. Een heel bekende is Maria Sibylla Merian. In de vergaring van kennis voor haar publicaties over planten en insecten in Suriname, waren echter meer vrouwen die een belangrijke rol speelden.

Deze rondleiding vindt twee keer plaats: om 11.30 uur en 13.00 uur. Haal op de dag van de rondleiding een gratis voucher bij de kassa, zolang de voorraad strekt.

Uit de schaduw

Sinds eeuwen dragen vrouwen bij aan de wetenschap, maar de waardering voor hun werk is niet gelijk aan die van mannen. Ze moesten uitsluiting, onderschatting, miskenning en sociaal-maatschappelijke normen overstijgen voor hun werk. Deze rondleiding gaat over bijzondere vrouwen die zich door hun doorzettingsvermogen en ondernemerszin hebben ontwikkeld als wetenschapper in de 18de, 19de en 20ste eeuw. Tijdens een creatieve workshop direct na de rondleiding breng je het krachtenspel rondom vrouwen in de wetenschap in beeld.

De rondleiding wordt gegeven door Maya Mutlu van de Museumclub en de workshop door Lilian Dijkema van Kunstsessies. Dit programma vindt twee keer plaats: van 10.30 uur tot 13.00 uur en van 14.00 uur tot 16.30 uur.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

vrijdag, 8 maart 2024