Stadsarchief Amsterdam

Lezing: Van wie was de straat?

zondag, 26 november 2023

Lezing

Deze activiteit is afgelopen.

Wie kwam je tegen in de straten van het oude Amsterdam? Wat zag je, hoorde je en maakte je mee als je je door de stadspoorten naar binnen begaf? Op zondag 26 november geeft Bob Pierik, auteur van Zo veel leven voor de deur, een lezing in het Stadsarchief.

Gewone Amsterdammers

Hoe zag het leven van gewone Amsterdammers er in de 17e- en 18e eeuw uit? Met deze vraag begon historicus Bob Pierik in 2017 aan zijn promotieonderzoek. Het werd een bruisende geschiedenis van het Amsterdamse straatleven in de 17e en 18e eeuw: Zo veel leven voor de deur. Na alle boeken over belangrijke bestuurders krijgen nu eindelijk ook de gewone Amsterdammers uit die tijd een gezicht.

Schatkamer

Bob Pierik dook in de archieven, vooral in het Stadsarchief Amsterdam. Hij stuitte in het notarieel archief op een gigantische collectie getuigenverklaringen die voor de hoofdofficier van Amsterdam waren afgelegd. Het bleek een schatkamer vol informatie over allemaal normale Amsterdammers, van de lagere tot hogere middenklasse.

Burenruzies

Pierik ontdekte hoe er in die eeuwen in de stad geleefd werd. Hij stuitte op getuigenverklaringen over burenruzies die escaleerden, bijvoorbeeld omdat iemand een emmer water te veel pakte uit een gedeelde regenbak. Achter de conflicten schemert de dagelijkse gang van zaken door en zo krijg je een unieke kijk op het alledaagse Amsterdamse straatleven. Pierik besteedt specifiek aandacht aan de Hollandse huiselijkheid en de rol van de vrouw. Amsterdamse vrouwen lieten zich niet beperken tot een leven binnenshuis. Waar eerdere historici de stad indeelden in de privésfeer voor vrouwen en de publieke sfeer voor mannen, laat Pierik zien dat die scheiding in de praktijk aanzienlijk minder strikt was.

Lezing

Met Zo veel leven voor de deur waan je je even in de 17e & 18e eeuw, hoor je de geluiden van de stad of ben je getuige van een burenruzie. In zijn lezing op 26 november om 15 uur vertelt Bob Pierik over zijn onderzoek en brengt hij het alledaagse leven van toen tot leven. Bodeplein, 2e etage. Gratis toegang en reserveren is niet nodig. Vol = vol!

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

zondag, 26 november 2023