Ondanks corona blijft de binding tussen musea en publiek onverminderd sterk
“Belang van culturele vrijheid neemt toe”
De binding van Nederlanders met museale collecties is in dit uitzonderlijke coronajaar onverminderd sterk gebleven (47%). Bovendien is het belang dat publiek hecht aan het grondrecht op vrije culturele expressie/beleving zelfs toegenomen. Ruim tweederde van alle Nederlanders erkent in 2021 het belang van culturele vrijheid. Zeven op de tien Nederlanders vindt het belangrijk dat de overheid meebetaalt aan het voortbestaan van de museale collecties, blijkt uit jaarlijks Museumonderzoek in het kader van de Nationale Museumweek. Musea zijn vanwege de coronamaatregelen nog steeds gesloten. De Museumvereniging benadrukt dat het coronaprotocol van musea goed werkt en museumbezoek veilig en verantwoord mogelijk is.
Door de coronacrisis blijkt de hunkering om ‘iets nieuws te ontdekken’ groter dan ooit. Die behoefte wordt in vergelijking met andere uitgaansbranches het meest genoemd in combinatie met musea. 70% van de Nederlanders gaat naar het museum om zich te verwonderen. Vanzelfsprekend is ‘corona’ (met sluitingen van musea en beperkende maatregelen) op dit moment de belangrijkste reden om níet naar een museum te gaan. Dat alles blijkt uit het jaarlijkse Nationale Museumonderzoek in het kader van de Nationale Museumweek door onderzoeksbureau Validators, dat sinds 2019 onderzoek doet naar de binding van alle Nederlanders met musea.
Heropening én extra steun nodig Ruim tweederde van alle Nederlanders erkent in 2021 het belang van culturele vrijheid. De voorkeurpositie om een museum te bezoeken, ten opzichte van andere uitgaansbranches (horeca, theaters, pretparken), is door het afgelopen coronajaar wel licht gedaald met 2%. Het publiek is trouw, maar zal deels de musea dus opnieuw moeten leren vinden. Deze vraaguitval – zo toont eerder onderzoek van de Museumvereniging – duurt naar verwachting langer dan de sluiting van musea zelf. De oproep aan politiek Den Haag is daarom om musea zo snel mogelijk te heropenen mét het museumprotocol en zónder extra drempels zoals sneltesten. Daarnaast is toezegging van financiële steun voor de tweede helft van 2021 noodzakelijk, tot het publiek weer in volle getalen naar musea gaat en de eigen inkomsten weer op orde zijn. De Nationale Museumweek, die deze week plaatsvindt, is er daarom op gericht musea en hun collecties onder een zo breed mogelijk publiek onder de aandacht te brengen.
Uit onderzoek blijkt dat een hogere museumdichtheid zorgt voor een sterkere binding. In Noord-Holland, Utrecht en Gelderland is de binding met musea collecties dan ook hoger dan elders. Musea hebben de afgelopen jaren een beter imago gekregen. Sinds 2019 worden ‘saai’ en ‘elitair’ steeds minder in combinatie genoemd, terwijl ‘verrassend’ en ‘aantrekkelijk’ in aandeel groeien. Toch blijft het aanbieden van aansprekende tentoonstellingen het grootste verbeterpunt voor musea. Dat de binding tijdens corona toch licht stijgt is mede danken aan het groeiende digitale aanbod van musea. 22% van de Nederlanders is inmiddels in aanraking geweest met dit aanbod en een ruime meerderheid beoordeelt dit positief.
Over het Nationaal Museumonderzoek Het Nationaal Museumonderzoek wordt sinds 2019 door onderzoeksbureau Validators uitgevoerd in opdracht van de Museumvereniging. Dat gebeurt in 12 provincies en met in totaal ruim 3600 respondenten. Omdat na drie jaar onderzoek nu ook trends zichtbaar zijn, worden alle resultaten dit jaar worden tijdens de Nationale Museumweek voor het eerst gedeeld.
Over de Nationale Museumweek De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij ruim 400 musea in het hele land, hun collecties op een niet te missen wijze in de schijnwerpers zetten. En zodoende ambassadeurs, fans én nieuw publiek uitnodigen om zich te laten verrassen, inspireren of confronteren met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud. Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle inwoners van ons land met de museale collecties van Nederland. De Nationale Museumweek wordt dit jaar voor de zevende keer georganiseerd en is vanwege de coronacrisis volledig digitaal. Het thema is Ontdek samen óns echte goud – in musea.
Over de Museumvereniging De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van ruim 400 musea in Nederland. Samen werken zij aan het versterken van het publiek belang van musea door een blijvende binding van alle inwoners van ons land met museale collecties te stimuleren. De Museumvereniging is ook initiatiefnemer van het digitale platform Museumkids en de Museumkidsweek die jaarlijks plaatsvindt tijdens de herfstvakantie. Verder is de vereniging uitgever van de Museumkaart. In 2019 hebben zo'n 1,4 miljoen kaarthouders ruim 9 miljoen bezoeken gebracht waarvoor de musea meer dan 60 miljoen euro hebben ontvangen. Juist in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Want alleen samen vertellen musea het steeds veranderende verhaal van onze samenleving.
Laat je verrassen door de digitale Nationale Museumweek Ontdek samen ons échte goud – in musea. Vaak dichterbij dan je denkt museum.nl/museumweek