23 april: Vrij op Vrijdag

Anne Frank houdt haar dagboek bij. Voor haar dertiende verjaardag, ze is dan nog niet ondergedoken, krijgt Anne een dagboek cadeau. In de twee jaar dat ze onderduikt, schrijft Anne over gebeurtenissen in het Achterhuis, maar ook wat ze voelt en denkt. Daarnaast schrijft ze korte verhalen, begint ze aan een roman en schrijft ze in haar Mooie-Zinnenboek passages over uit boeken die zij leest. Zo helpt het schrijven haar de dagen door. Als de minister van onderwijs van de Nederlandse regering vanuit Engeland via Radio Oranje oproept om oorlogsdagboeken- en documenten te bewaren, brengt dat Anne juist op het idee om haar losse dagboeken te bewerken tot één lopend verhaal, met als titel Het Achterhuis.

Net zoals vorig jaar draait de Museumweek dit jaar om vrijheid. Maar dit jaar zijn we een ervaring rijker dan vorig jaar: we weten hoe het is om in beperkte vrijheid te leven. Maar niemand kan ons stoppen te zijn wie we zijn - en dat is wat we dit jaar vieren, culturele vrijheid.

vervolgd om wie ze was, gedwongen om jarenlang in angst opgesloten te zitten in een klein en verborgen deel van haar huis. Maar zelfs dat stopte haar niet te zijn wie ze was. Ze legde haar gedachten vast in haar dagboek, tegenwoordig één van de meest gelezen boeken ter wereld. Kom vanmiddag tussen 16.00 en 17.00 alles te weten over hoe ze dit deed in de virtuele tour ‘Anne Frank als Schrijfster’.

Elk jaar wordt bij het Hof van Nederland in Dordrecht op 19 juli de Eerste Vrije Statenvergadering herdacht en gevierd, de plek waar Nederland besloot zich te verzetten tegen de religieuze onderdrukking van de Spanjaarden. Kijk hier een selectie video’s over vrijheid en tolerantie.

Vandaag de dag is het heel normaal dat vrouwen gaan studeren. Iedereen is gelijk in de Nederlandse samenleving. Maar niet al te lang geleden was dit anders! Aletta Jacobs was de eerste vrouwelijke student en politica in Nederland. Dit jaar 150 jaar geleden vraagt ze minister Thorbecke om toestemming om te gaan studeren. Klik hier om mee te doen aan het hoorspel ‘Herinneringen van Aletta’.

Voel je vrij om meer activiteiten te doen! Kijk op op museum.nl voor de complete lijst. En doe mee aan de Museumkids Escape Game, waar je het mysterie van de verdwenen pronkstukken kan ontrafelen. Wil je meer tips voor tijdens de Museumweek? Volg ons dan op social media - op Facebook en @MuseumweekNL op Twitter en Instagram. Hier zie je ook elke dag om 17.00 Museumweek met Splinter waarin Splinter Chabot je meeneemt naar een museum dat een activiteit organiseert voor de #Museumweek.